ماجرای تجمع شبانه در «معدن مس انجرد» چه بود؟

روز پنجشنبه سوم آذرماه بود که طبق اخبار رسیده به تحریریه آناج، تعدادی از اهالی روستای انجرد شهرستان اهر با تجمع شبانه، در صدد مطالبه‌گری پیرامون معدن مس این روستا بودند که این تجمع به درگیری نیز منجر شد.

 

علی‌الظاهر ماجرا از این قرار بوده است که بعد از ظهر پنجشنبه سوم آذرماه، مردم روستاهای انجرد در اعتراض مسالمت‌آمیز به برخی موارد از جمله حق اشتغال، مخاطرات محیطی و… اقدام به تحصن مقابل ورودی معدن کردند که این اقدام موجب درگیری و ورود دادستان و عوامل نظامی و انتظامی به ماجرا شد و رئیس شورای این روستا نیز بازداشت شده بود.

مطالبه‌ای با ۱۱ بند

بعد از تجمع  اعتراضی اهالی روستای زندآوا و انجرد، رو جمعه سوم آذرماه نیز در فرمانداری اهر، طی جلسه‌ای با حضور برخی مسئولین و نمایندگان مردم روستا و معدن، مشکلات این روستا در ۱۱ بند احصاء شده بود:

اول) رسیدگی به تفاهم‌نامه و تعهدات سال ۹۵ که بین اهالی و معدن مس انگرد  منعقد شده بود خواهان برگشت شرکت مهراصل به تعهدات شد که تاکنون هیچکدام اجرا نشده است.

پاسخ فرماندار: «این مورد قابل رسیدگی است و قول پیگیری می‌دهیم.»

دوم) سهامدار شدن روستا در معدن

پاسخ فرماندار و دادستان: «معدن مهر اصل یک  شرکت خصوصی است و از عهده ما خارج است.»

سوم) اشتغال حداکثری جوانان در معدن

در این راجب بحث‌های زیادی صورت گرفت و نماینده معدن  قول و تعهد داد که تا پایان امسال کلیه دارندگان گواهینامه دامتراک  جذب خواهند شد و فرماندار نیز از زبان نماینده معدن خواستار گواهی کتبی شده بود. نماینده معدن نیز در حضور فرماندار قول به‌کارگیری اغلب جوانان این روستا را داده بود.

چهارم) دهیار خواهان خدمات عمرانی  به روستا شده و اعلام کرده بود که نزدیک به ده هزار متر مربع نیاز به آسفالت‌ریزی و جدول‌گذاری داریم.

دهیاری زندآباد از بدقولی شرکت مهراصل در کمک به آسفالت راه و ترمیم مدرسه انتقاد کرده بود که فرماندار از طریق مسئولیت اجتماعی معدن  دستور رسیدگی صادر کرده بودند.

پنجم) استفاده از ماشین‌آلات روستا در معدن 

پاسخ فرماندار: «با توجه به خصوصی بودن شرکت مستقیما  بامعدن گفت‌وگو کنید»

ششم) تخصیص یک درصد از معدن از باب مسئولیت اجتماعی

هفتم) حقوق و مزایا برای سال‌خوردگان زندآباد

پاسخ مسئولین اهر: «با خود شرکت خصوصی گفتگو کنید.»

هشتم) قیمت‌گذاری کارشناسی و  هر ساله زمین بر مبنای احتساب   حداقل  ۲۰ ساله درآمد  زمین

پاسخ فرماندار: «پیگیری می‌کنیم.»

نهم) هرگونه قرارداد و تفاهم بین معدن و روستای زنداباد  باید با حضور مسئولان شهرستان اعم از فرماندار،‌ بخشدار و شخص مالک معدن به‌صورت رسمی در دفتر خانه ثبت شده و انجام شود. 

پاسخ فرماندار: «قابل پیگیری و رسیدگی است»

دهم) جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی اعم از آلودگی اب و خاک منطقه و عدم استفاده شرکت از منابع آبی روستا در فصول زراعی

پاسخ فرماندار: «به‌صورت نامحسوس  آلودگی را رصد خواهیم کرد. به ما گزارش دهید و عدم برداشت آب در فصل زراعی. طبق توافق شما با معدن قابل پیگیری است.»

یازدهم) آزاد شدن رئیس شورای زندآباد

پاسخ: فرماندار و دادستان اهر  قول آزادی با قرار وثیقه را دادند.

فرماندار جواب نداد!

در همان شب، خبرنگار آناج برای تنویر افکار عمومی در این خصوص، سعی کرد با فرماندار اهر مصاحبه‌ای داشته باشد؛ اما این مقام مسئول به این درخواست گفتگو پاسخی نداد؛ البته این رسانه‌گریزی ابوالفظل غنی‌زاده از زمان تصدی این سمت مهم مسبوق به سابقه بوده و به راحتی تن به مصاحبه نمی‌دهد.

نامه‌ای از طرف جوانان روستا

پیش‌تر نیز جمعی از جوانان روستای  زندآباد با نگارش و امضای نامه‌ای به «عملکرد تبعیض‌آمیز در استخدام و نامهربانی نسبت به اهالی زندآباد در باب عدم اجرای مسؤولیت اجتماعی توسط معدن انجرد» اعتراض کرده بودند.

امضاء کنندگان این نامه با تاکید بر این که «به‌خاطر بی‌توجهی مسئولین مستقر در معدن مس انجرد نسبت به اهالی و جوانان روستای زندآباد»، یادآور شده بودند که «دستور و پیگیری مسئولان در اسرع وقت مطالبات جوانان و اهالی شريف زندآباد عاجلاً حل و فصل شود.»

آن‌ها همچنین با تاکید بر فصل‌الخطاب بودن قانون و لزوم حل بدون حاشيه اختلافات به نامه شماره ثبتی ٢۴٢٣۴٢ تاريخ ٢۵ آبان ١۴٠١ شورای اسلامی روستای زندآباد به فرمانداری و اعضای شورای تامین هم اشاره کرده‌اند که «متأسفانه ترتیب اثر داده نشده».

انجرد کجاست؟

شایان ذکر است، کارخانه معدن انجرد در مساحت ۴۰ هکتاری و محدوده معدنی ۲۳۰ هکتاری واقع شده است که شرکت مهراصل در راستای توسعه معدن انجرد و اجرای فازهای توسعه‌ای در قالب تولید ۳۰۰ هزار تُن کنسانتره مس، درخواست واگذاری ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کرده است. ظرفیت اسمی تولید معدن انجرد ۳۰ هزار تُن بوده، ولی ۱۵ هزار تُن تولید می‌شود. سالانه ۱۷ تُن کنسانتره مس در معادن مس انجرد و مزرعه[در کوهستان شیور] تولید می‌شود.

About Author