مازندران هنوز گرفتار سویه «لامبدا» نشده است

محمدرضا حق شناس بااشاره به امکان سویه های جدید کرونا در مازندران اظهار کرد: در برخی کشورها مانند آمریکای جنوبی سویه جدید لامبدا مشاهده شده و در ترکیه هم شنیده های غیرمستند وجود دارد اما در ایران تاکنون مشاهده نشده و به تبع آن مازندران نیز تا کنون درگیر این سویه نشده است.
به گزارش ساقی آذربایجان وی در پاسخ به اینکه گفته شده کرونای لامبدا اروپایی موجب مرگ نوجوانان می‌شود، خاطرنشان کرد: در سویه دلتا کرونا درصد مرگ و میر افزایش داشت اما اینکه بگوییم درصد مرگ و میر کرونا دلتا به دلیل قوی تر بودن جهش ژنی بوده جمله نادرستی است.
مسئول آزمایشگاه کرونای استان مازندران تصریح کرد: دلتا کرونا به دلیل سرایت بیشتر به تبع آن مرگ و میر بیشتری را نیز به دنبال داشت و حال در مورد لامبدا اگر منظور این باشد که در نوجوانان مرگ و میر بیشتر از بیشتر از مسن ها است چنین چیزی درست به نظر نمی‌رسد چون سویه لامبدا سرایتی بیش از دلتا دارد ممکن است مرگ و میر بیشتری داشته باشد اما اینکه در سنین پایین‌تر عنوان شده، چون جوانان و نوجوانان در مسافرت ها و دورهمی ها بیشتر حضور دارند و زدن ماسک را نیز کمتر رعایت می کنند به این دلیل ابتلای آنها بالا می‌رود.
حق شناس ادامه داد: همچنین افراد مسن بیشتر رعایت می‌کنند و در منازل هستند ضمن اینکه افراد مسن و بالای ۵۰ و ۶۰ سال نیز واکسینه شدند که شدت ابتلا و وخیم بودن آن و میزان مرگ و میر نیز کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: هر سوشی که پدید می آید ما نگران جهش های آن هستیم، دلتا و لامبدا از جمله های سویه‌های پر سرایت است که بیماری زایی را نیز بیشتر می‌کند و سرایت لامبدا احتمالا بیشتر از دلتا است.
مسوول آزمایشگاه کرونای استان مازندران با اشاره به اینکه هرچندواکسن برای همه‌ی سویه موثر است، تاکید کرد: اما احتمال اینکه واکسن‌های موجود برای سویه لامبدا درصد ایمنی کمتری ایجاد کند نیز وجود دارد. حق شناس گفت: در هر صورت افرادی که واکسینه شده اند درصد بستری و فوتی کمتری داشته، در نتیجه رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون در راستای کاهش زنجیره انتقال و قطع زنجیره موثر است.

About Author