مذاکره با کشورهای خارجی برای ساخت و ساز در ایران

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال خبر نگاران درباره چگونگی و جزئیات ساخت چهار میلیون واحد مسکن در دولت سیزدهم گفت: درباره مسکن به دلیل قانون جهش تولید و خواست دولت مقرر شده تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و در این راستا اخیرا قانون خوبی در مجلس طی ماه گذشته ابلاغ شد که می تواند کمک بزرگی به مردم برای صاحبخانه شدن کند.
قاسمی ادامه داد: البته وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می برد. بنابراین از ابتدا این مسئله را اعلام کردیم که در وهله نخست باید تا حدود دو میلیون واحد مسکونی شروع کنیم و هم اکنون عملیات اجرایی آن نیز در شرف آغاز شدن است.
وی اضافه کرد: همچنین براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از سازمان ملی زمین و مسکن بیش از ۸۰۰ شهر در کشور مورد بررسی قرار گرفته و زمین‌ها شناسایی شدند که در واقع برای ساخت دو میلیون مسکن کفایت می‌کند. همچنین از اقداماتی که در این زمینه در دستور کار قرار داده‌ایم ایجاد بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی است که یک ماه پیش اعلام کردیم تا سه ماه آینده این بانک ایجاد می‌شود و تا پایان مهلت اعلام شده این اتفاق خواهد افتاد.
قاسمی اعلام کرد: با برخی کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم تا دانش فنی، صنعتی‌سازی را وارد کشور کنند و با استفاده از کارگران و مصالح ایرانی در کشور ساخت مسکن را آغاز کنند. همچنین می‌توانیم از روش‌های تأمین مالی مختلف از جمله فاینانس، تهاتر نفت و… برای ساخت مسکن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح اجاره‌نشینی حرفه‌ای مانند کشورهای پیشرفته هستیم، گفت:‌ از همه سازندگان تعهد ساخت یک ساله مسکن را می‌گیریم تا از وعده‌ای که دادند سر باز نزنند. همچنین هم اکنون سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود و در صددیم تا با افزایش سرعت و تعداد آن به وعده خود یعنی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در پایان دولت سیزدهم عمل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت خط ریلی شلمچه-بصره گفت: با طرف عراقی و در جریان سفر اخیر الکاظمی به ایران مذاکراتی را انجام دادیم. در صددیم راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره را به سرعت بسازیم چرا که با وجود مشکلات فنی خط ریلی عراق این مسیر کوتاه می‌تواند ما را به این کشور همسایه و نهایتا دریای مدیترانه متصل کند.

About Author