مردم ما استحقاق زندگی بهتر از این دارند

گفتگو از: وحید خدادادی

مقدمه:
تبریز همواره به عنوان یک مادرشهر صنعتی مطرح بوده و در برخی حوزه ها از جمله تولید شیرینی و شکلات به عنوان قطب تولید، زبانزد است. موانع سرمایه گذاری در استان، چالش حوزه صنعت و اعداد و ارقامی که در رابطه با میزان سرمایه گذاری دراین شهر و مجموعه استان مطرح شود را با مهندس صابر پرنیان در میان گذاشتیم. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مهمان روزنامه ساقی آذربایجان بود و در قالب یک گفتگوی اختصاصی مشکلات این حوزه مطرح شد که قسمت دوم و پایانی این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: از نگاه مرد شماره یک سازمان صمت، مدل اقتصادی کشور ما چیست؟

پرنیان: بنده خدمتگزار میدانی هستم و زیاد با بحث های نظری آشنایی ندارم اما به عنوان مدیر میدانی همه تلاش خود را انجام می دهم تا امور به بهترین نحو پیش برود. مثالی عرض کنم، سال های سال است که قرار است مجوز تولید خودرو به معنای دقیق کلمه و نه سرهم بندی به استان ما داده شود و دو و نیم سال است که از زمان وزیر قبلی پا در هوا بود وچون یک مدیر میدانی هستم، وقت گذاشتم و تلاش های مان در این عرصه جواب داد وهمین یکی دو هفته پیش موافقت اولیه آن را گرفتیم. اما در جواب سوال شما شخصا معتقدم که تا چندی پیش اقتصاد ایران دولتی محض بود، به این معنا که دولت ها آمده اند و بخش های سود ده را برای خودشان برداشته اند و بخش های سخت و کم سود ده و ریسک پذیر را هم گذاشته بودند برای بخش خصوصی. اخیرا متوجه شده اند که دولت باید از تصدی گری دست بکشد و به حوزه نظارت اهمیت دهد. این نکته را هم بگویم که سیاست های کلی اصل ۴۴ که ابلاغی رهبری بود، حاوی نکات بسیار مترقی است اما در اجرا دوستان برای فرار از قانون، شرکت هایی ذیل دستگاه های دولتی تاسیس کردند و در قالب همین سیاست های کلی شرکت های بزرگ را خریداری کردند و نتیجه این شد که سیستم اقتصادی ما نه بخش خصوصی شد و نه دولتی نظارت پذیر. اما باید در مورد استان آذربایجان شرقی بگویم که قاطبه امور در دست بخش خصوصی است و به شخصه امیدوارم که سهم اقتصاد کشور در بخش خصوصی روز به روز افزایش یابد و ما اگر بخواهیم از بحران های اقتصادی نجات پیدا کنیم تنها راهش این است که بخش خصوصی را وارد اقتصاد کشورکنیم. حتما این جمله معروف را شنیده اید که اگر بیایانی شن زار را تحویل دستگاه دولتی بدهید بعد از مدتی در آن منطقه چالش کمبود شن بوجود می آید. هیچ دولتی نمی تواند در اقتصاد موفق شود، اما بخش خصوصی ، بخشی خلاق و حسابگر است. دولت وظیفه اش تسهیل گری و سیاستگذاری و نظارت است و نه تصدی گری.

ساقی آذربایجان: چرا سهم تولید استان به تناسب سهم جمعیتی مان نیست؟

پرنیان: سهم جمعیتی ما نسبت به دنیا ۱ درصد است و سهم منابع مان حدودا ۶ درصد. ولی برخلاف نظر شما من معتقدم که سهم تولید ما از کل کشور ۷ درصد است. تراز تجاری ما از سال ۱۳۴۰ همواره منفی بوده است، یعنی صادرات ما همیشه کمتر از واردات مان بوده است ولی پیش بینی می شود که امسال تراز تجاری مان را مثبت نماییم و نه تنها نیاز داخلی را مرتفع نماییم بلکه به سمت صادرات حرکت کنیم. کم کم در بخش تولید به سمت اشباع بازار داخلی حرکت می کنیم و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ می توانیم تراز مثبت صادراتی هم داشته باشیم. در این ۱۰ سال میزان تولید داخل ما به شدت افزایش یافته و برای نمونه بزرگترین کارخانه شیشه سازی آسیا در همین تبریز خودمان است و از کشورهای همسایه مثل ترکیه هم مشتری دارد. زیره همین کفشی که الان به پا دارید تا همین سه سال پیش وارداتی بود و صدها مثال میتوان در این رابطه زد. تا همین ماه پیش رتبه هشتم فولاد دنیا را داشتیم و این ماه شدیم هفتم و کشور ژاپن را در تولید فولاد رد شدیم. بی شک ما با سرعت فزاینده ای که در تولید داریم بزودی سهم تولیدمان از سهم جمعیتی فاصله زیادی خواهد گرفت و آثارش هم کم کم قابل مشاهده است. این ادعا را شاید کمتر کسی بتواند بگوید اما من به شما می گویم که تا شش ماه آینده تولید و عرضه خودرو بهتر خواهدشد.

ساقی آذربایجان: به بحث خودرو اشاره کردید، پرداخت بدهی قطعه سازان در چه مرحله ای است؟

پرنیان: پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. در گذشته ماه ها تسویه حساب قطعه سازان طول می کشید ولی الان به زیر چهل روز رسیده است و در همین ارتباط سه تفاهم نامه بین خودروسازان و قطعه سازان استان بسته شد. اگر بتوانیم میزان تورم را درکشورکنترل کنیم بزودی می توانیم شاهد آثار افزایش تولید درسفره مردم باشیم.اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است از جمله اخیرا در استان تلاش هایی برای تاسیس بزرگترین گلخانه منطقه با وسعت ۵۰۰ هکتار در حال انجام است و یا در هشترود بزرگترین شهرک کشاورزی مدرن خاورمیانه درحال احداث است! تا همین یک ماه آینده سه کارخانه بزرگ فولاد در استان به مرحله بهره برداری می رسد که ۴ همت حجم سرمایه گذاری آن البته با قیمت چند سال قبل است.

ساقی آذربایجان: این پیشرفت هاو وعده ها با لحاظ عدم تحقق برجام است؟

پرنیان: این مسائل اصلا ربطی به برجام ندارد و نیازی هم به آن نداریم. الان در همین سه کارخانه فولادی که گفتم همه شان علی رغم عدم تحقق برجام، بالای ۸۰ درصد پیشرفت کار دارند و اصلا ارتباطی به آن ندارند.

ساقی آذربایجان: در حوزه خودروسازی چطور؟

پرنیان: در حوزه خودرو هم باید بگویم که در گذشته هر بار که به بازدید پارکینگ ایران خودرو می رفتیم حداقل بیست هزار خودرو در آن جا موجود بود که هر کدام بنا به نقص و ایرادی در پارکینگ خاک می خورد اما الان موجودی خودروهای دارای نقص قطعات در پارکینگ ها صفر شده است یعنی میخواهم این را بگویم که تا دیروزخودروساز وابسته بود و بعدا فهمید که باید برای ادامه حیات خود روی پای خودش بیاستد. لذا با قاطعیت از افزایش حجم تولید استان خبر می دهم و بروید و ببینید که همین مجموعه صنعتی که بردهای الکترونیکی در تبریز تولید می کند چه مجموعه عظیمی است، جالب است بدانید که این مجموعه تنها ۵ سال است که ایجاد شده است و برای خودش دنیای دیگری است که با چین در حال رقابت است و می رود که خط تولید آی سی را راه اندازی نماید. ما در حوزه تولید بوردهای الکترونیکی در حال رقابت شانه به شانه با چین هستیم. اما خب آثار این اقدامات بعدها در سفره مردم خودش را نشان خواهد داد.

ساقی آذربایجان: به نقل از فرمایش حضرتعالی در یکی از مصاحبه های تان، چرا در حق صنعت آذربایجان جفا شده است؟

پرنیان: بله معتقدم که به صنعت استان ظلم شده است که دلایل مختلفی دارد از جمله:
تامین زیرساخت ها: ما در حوزه تامین برق و گاز متناسب با رشد صنعت آذربایجان پیش نرفته ایم.
منابع و تسهیلات بانکی: در این بخش به اندازه زیر یک سوم سهم صنعت تسهیلات اختصاص یافته است.
ما هم با صدای بلند این را گفته ایم و از این بابت هم بعضا مذمت شده ایم و اخیرا توییتی در این رابطه زدم که هر چقدر گفتند آن را حذف کن، نکردم چون در دفاع از صنعت آذربایجان گفته بودم. حق این مردم با این حجم از پیشرفت و منابع زندگی به مراتب باید بهترباشد و جالب آن که برخی از کسانی که دهه ها در این کشور مسئول بوده اند، منتقد وضعیت فعلی هستند و یکی نیست به این افراد بگوید که آقای محترم من و شما این وضع را بوجود آورده ایم! دولتمرد چه کسی است؟ من و امثال من ! از رسانه ها هم انتظار دارم که در کنار نقدهای سازنده نقاط قوت را هم پوشش دهند و نقدشان در راستای بهبود شرایط فعلی باشد و نباید سیاه نمایی کنیم. رسانه باید در تقویت اقتصاد استان نقش ایفا نماید، هدف همه ما باید تقویت اقتصاد استان باشد.

ساقی آذربایجان: بعنوان سوال آخر نقش باند کرمانی ها در عدم تحقق استقلال مس چقدر است؟

پرنیان: بهرحال سابقه کرمانی ها در صنعت مس از ما بیشتر است و از این رو زیرساخت هایی را در آن جا ایجاد کرده اند و علاقمندند تا کنسانتره آذربایجان را به عنوان ماده اولیه به آن جا ببرند. با توجه به تلاش هایی که برای ایجاد این زیرساخت ها در استان ما در حال انجام است قطعا با مقاومت هایی روبرو خواهد شد. ما با حفظ تعامل ولی با رویکرد مطالبه به حق، با همبستگی مسئولان، حمایت آحاد مردم و کمک نمایندگان مجلس باید از این حق قانونی خود به شدت دفاع کنیم.

About Author