مرگ تلخ ۲۲ زن و مرد در آذربایجان شرقی

قاتل نامرئی جان ۲۲ نفر را در آذربایجان شرقی گرفت. مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۲ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند. علی صفایی‌فرد گفت: ۲۲ نفر در ۹ ماهه امسال در استان آذربایجان شرقی بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶ نفر زن بودند.
این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۳۸ نفر فوت شده بود ۱۶ نفر کاهش یافته است.
در طی آذر امسال نیز ۳ نفر براثر استنشاق گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست داده که این آمار در مقایسه بامدت مشابه سال قبل که ۱۲ نفر بوده کاهش چشمگیری داشته است.
طی سال ۹۹ در استان ۷۸ نفر بر اثر استنشاق گاز سمی مونواکسید کربن جان خود را از دست داده بودندکه از این تعداد ۵۹ نفر مرد و ۱۹ نفر زن بودند.
گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلاء به مسمومیت را تشکیل می‌دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می‌باشد، از این‌رو با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌نماید که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می‌باشد.
در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

About Author