نظارت بر بازار زیر ذره بین مسوولان آذربایجان‌غربی

نظارت بر بازار امری که همیشه عاملی برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از تخلف بری اصناف در سطح جامعه اجرا می‌شود و در این راستا مسوولان آذربایجان‌غربی با نزدیک شدن به ایام عید و تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، بیش از ۲۰۰ اکیپ و بازرس بر بازار نظارت جدی دارند.
به گزارش ساقی آذربایجان مساله نظارت بر بازار در راستا کنترل قیمت‌ها مورد تاکید دولت مردمی سیزدهم بوده و این روند در نقاط مختلف کشور و استان‌ها با جدیت نیز دنبال می‌شود.
توجه به این مساله الزامی است که تامین و توزیع کالاهای اساسی به نرخ تنظیم بازار به میزان نیاز، عرضه مستقیم بدون واسطه و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی سه عامل مهم در آرامش‌بخشی بر بازار است.
تامین کالاهای‌ اساسی به میزان کافی، کوتاه‌کردن دست دلالان و نظارت بر مراکز عرضه عوامل مهم در کاهش التهاب بازار و تقویت آرامش در بین آحاد جامعه است
باید به این مساله توجه جدی شود که در کنار تامین کالاهای اساسی نظارت بر مرکزهای عرضه و واحدهای صنفی به منظور جلوگیری از بروز تخلف‌های صنفی مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و فقدان رعایت نکات بهداشتی نکته‌ای مهم است که مسئولان در این زمینه اهتمام بیش از پیش دارند.
با نزدیک شدن به ایام عید نظارت بر بازار بیشتر می‌شود و اکیپ‌های نظارتی بر روند فعالیت اصناف نظارت جدی دارند تا مردم به خیالی آسوده خریدهای عیدانه خود را انجام دهند.
علی یکی از شهروندان ارومیه‌ای که برای خرید شب عید به بازار آمده بود، اظهار داشت که هم هر صنف و مغازه‌ای بر اساس علاقه خود بر روی محصولات قیمت گذاری می کند و روند رو به رشد قیمت گذاری در خیابان امام ارومیه از سمت میدان ولایت فقیه به سمت میدان انقلاب تنها گوشه ای از روند عدم نظارت بر بازار است.
رضا یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای بیان داشته که گرانی کالا تنها در صنف پوشاک فروشان نیست و درهر صنفی حتی کافه داران نیز قیمت ها را بر اساس علاقه خود افزایش می دهند و باید بر این روند نظارتی جدی شود.
رسول یکی دیگر از شهروندان ارومیه در حال خرید بود و در رابطه با مقابله با گرانی بیان کرده که نظارت بر بازار منجر می‌شود تا محصولات با نرخ عادلانه توزیع شود.
به گفته وی شهروندان وضعیت اقتصادی را درک می‌کنند و در این شرایط اگر دست دلالان کوتاه شود بدون شک عرضه مستقیم کالاهای مختلف موجب کاهش قیمت تمام شده می‌شود و در این شرایط تا حدی فشار اقتصادی بر دوش اقشار ضعیف جامعه کمتر می‌شود.
مساله نظارت بر بازار به حدی جدی و حائز اهمیت است که نماینده ولی فقیه در امام جمعه ارومیه نیز بر این مساله تاکید دارد و گفته که نظارت بر قیمت ها و کنترل آن در استان با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال باید مورد توجه مسوولان قرار داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی بیان داشته که مجموعه حاکمیتی در استان باید تلاش کنند تا در ایام پایانی سال و همچنین ماه مبارک رمضان نظارت دقیق تر و مستمری بر قیمت ها انجام گیرد .
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح ویژه نظارت نوروزی بر بازار در استان گفته که در قالب این طرح با تخلف گرانفروشی به شدت برخورد خواهد شد.
حسین نجف زاده در این رابطه معتقد است که بازار آذربایجان غربی در روزهای پایانی سال به صورت کامل رصد می شود و اقدامات لازم نظارتی ویژه برای این ایام و روزهای عید سال ۱۴۰۱ در آذربایجان غربی تمهید شده است.
وی اضافه کرده طرح ویژه نظارتی بازار عید از ۱۴ اسفندماه جاری آغاز و تا ۱۴ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ادامه داده که دراین طرح با راه اندازی گشت های مشترک و با هماهنگی دستگاه های مرتبط و بازرسی های میدانی در سطح بازار برخورد سریع و قانونی باتخلفات احتمالی به ویژه گرانفروشی  درمحل خواهد شد.

About Author