نمی‌توانیم به صحبت های رئیسی خوشبین باشیم

غلامرضا نوری قزلجه*

نگارنده معتقد است از آنجا که رئیس جمهور در راس شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی قرار دارد و این نهاد ها متولی فیلترینگ موجود هستند نمی توان به دستور اخیر آقای رئیسی در مورد دسترسی آسان به اینترنت خوشبین بود.

به گزارش ساقی آذربایجان، در مجلس هیچ مصوبه ای در مورد آنچه که در ماه های اخیر برای اینترنت کشور اتفاق افتاده است نداریم. آنچه که اتفاق افتاده توسط شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی بوده است که در راس هر دوی این شوراها رئیس جمهور قرار دارد. از این رو سخنان آقای رئیسی که خود رئیس این دو شورا هستند در مورد دسترسی آسان مردم به اینترنت و تکرار آن، سخن درستی نیست. بنا بر این بود تا با مردم با تکریم برخورد کنیم و این نمی شود در جایی رئیس جمهور مسئولیت داشته باشد و خودشان نیز از آن گلایه مند باشند. حداقل در یک سال گذشته همه آحاد جامعه روند فضای مجازی کشور را از نظر مقررات و غیره مورد انتقاد قرار دادند و به وضوح در جریان این اتفاقات و محدودیت های پیش آمده هستند. فراموش نکنیم آقای رئیس جمهور در راس تصمیم گیری در خصوص محدودیت ها و فیلترینگ موجود هستند و انتقاد ایشان در این خصوص جای تعجب دارد. از سوی دیگر تصور نمی شود تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز موجب بهبود شرایط دراین فضاشود، هر چند امیدواریم حتما اتفاقات خوبی بیفتد و مردم به سهولت به اینترنت دسترسی داشته باشند، ولی این نوع ادبیات و این نوع برخوردها حس خوشایندی را ایجاد نمی کند و از آن‌جا که خود ایشان این وضعیت را ایجاد کرده اند به نظر نمی رسد به این راحتی دسترسی ها آسان شود و نمی توانیم به صحبت های ایشان در این خصوص خوشبین باشیم. توقع نداریم مانند سایر کشورهای جهان، اینترنت به‌روز، ارزان و ارتقاء یافته‌ای را دریافت کنیم، تنها درخواست ما این است که با همان قیمت و کیفیت گذشته، دسترسی مردم به اینترنت را فراهم کنند. انتظار داریم و امیدواریم که مسوولان ذی‌ربط وضعیت اینترنت را بهبود بخشند زیرا در این شرایط مردم ضررهای بسیاری را متحمل شده‌اند و کسب‌وکارها آسیب‌های جدی دیده‌اند و از طرف دیگر اپراتورهای تلفن همراه نیز تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند.

از سوی دیگر طرح صیانت که هنوز از مجلس مجوز نگرفته است، در کشور در حال اجراست وبرخی اصرار دارند این مسائل را به صورت قانونی در بیاورند، اصراری که حالا در قالب اعلام مراحل پایانی بررسی طرح، شنیده می‌شود. در این شرایط آنچه به ذهن خطور می‌کند، این است که شاید جریانی در مجلس طرح را بعد از لغو اصل ۸۵ شدن آن به کمیسیون فرهنگی برده و در سکوت خبری مشغول بررسی آن هستند تا با خیال راحت فیلترینگ بلاتکلیف این روزهای کشور را قانونی کنند و میخ همیشگی را بر آن بکوبند.

*نماینده مجلس

About Author