هفته دفاع مقدس، چند بنر و دیگر هیچ!

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان / به قلم: وحید خدادادی

این روزها مصادف با تجاوز نظامی ارتش بعث عراق به ایران و هفته دفاع مقدس است. دفاعی به بلندای مظلومیت جوانان پاک و صادقی که هیچ کدام در شابلون ارزش های فعلی جامعه ما قرار نمی گیرند، دنیایی دگر داشتند و امروز از آنان جز نام نیک و پرافتخار نمانده ومرام و مسلک شان درگیرودار رفتارهای ماتریالیستی رجال سیاسی به فراموشی سپرده شد. با از راه رسیدن ۳۱ شهریور و به یاد همه کسانی که شجاعت از محضرشان تلمذها کرد، هفته ای را بنام دفاع مقدس نامگذاری کرده و در باب بزرگداشتش همه ساله برنامه های کلیشه ای برگزار می شود. هر سال یک سلسله برنامه های معمولی، نصب تعدادی بنر در سطح شهر و نهایتا نمایشگاه عکسی که رفع تکلیف کنند و کسی هم به جهت حساسیت موضوع جیک نزند. مسئولان همه ساله برنامه های بی محتوا یا ضعیف و اکثرا خودمانی برگزار می کنند وما هم هر ساله در این روزها نقدی را با همین مضمون منتشر می کنیم تا نهایتا یا آن ها برنامه های همه ساله و کلیشه ای را عوض کنند و یا ما بالاخره از نوشتن خسته شویم.
اخیرا و در دیدار امام جمعه شهر با اهالی هنر و سینما نقدی بجا از ایشان ایراد گردید با این مضمون که چرا آذربایجان فیلم تراز اول ملی ندارد؟ همین مسئله را می توان به موضوع دفاع مقدس سنجاق کرد و پرسید چرا علی رغم آنکه خطه آذربایجان از اولین روزهای جنگ در صف اول این دفاع مظلومانه قرار داشت و خون دلاورمردانش خاک غرب وجنوب کشور را گلگون کرده است، ما به اندازه یک مستند فاخر در رابطه با آنان برنامه نداریم. فیلم فاخر، مستند فاخر، کتاب فاخر و برنامه فرهنگی فاخری که بتواند نقش دلیر مردان این آب و خاک را آنگونه که باید به تصویر بکشد و از سویی بتواند ارتباط لازم بین نسل جدید و قدیم را ایجاد نماید، یافت می نشود.
غبار روبی مزار شهدا، دیدار با چند خانواده شهید و یک فقره نمایشگاه عکس و نصب تعدادی بنر که البته هزینه و زحمت آن هم بر عهده شهرداری است و این تمام گرامیداشت های ما در طول همه سال های بعد از جنگ بوده است. بنیاد شهید، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و دیگر نهادها خصوصا از نوع نظامی آن نظیر سپاه و ارتش و نیروی انتظامی در کنار نهادهای فرهنگی همه و همه در راستای این وظیفه مهم یعنی شناساندن فلسفه این حادثه و رشادت های آن بزرگواران و ایجاد ارتباط فکری، روحی نسل های بعدی انقلاب همگی سرگردان اند. این هفته هم تمام می شود و آقایان یک مجموعه قطور از اقداماتشان را برای بالادستی ها می فرستند و رزومه سازی می کنند و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت تا شاید روزی تلنگری باعث تحرکی شود./ وحید خدادادی

About Author