وجود ۱۰۰۰ تاکسی غیرفعال در تبریز

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

این روزها فضای شهری تبریز متاثر از بحران آلودگی هوا و ترافیک، روزهای بسیار سختی را سپری می کند. گهگاه با وزش باد و بارش چند قطره ای برف و باران برای یکی دو روز هوای شهر صاف و متعاقب آن به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات درست برای حل این مشکل و نبود مدیران توانمند مجددا به وضعیت قبلی باز میگردد. از سویی ترافیک هم با وجود آن که دوبار در خطبه های نماز جمعه انتقاد صریح امام جمعه شهر را در پی داشته و رسانه ها هم به شدت تمام پیگیر موضوع هستند، باز به دلایلی چند از جمله نداشتن مدیرتوانمند از مدل دولتی و شهری آن همچنان کلافه کننده است. در این بین بی برنامگی در نحوه و زمان تردد وسائل نقلیه عمومی هم بخصوص در ساعت های بعد از اذان مغرب و عشاء بر مشکلات مردم برای تردد در این شهر بی صاحب افزوده است. کافی است در تایمی که ذکر شد سری به چهارراه آبرسان و دو مسیر تردد یعنی حد فاصل این چهارراه تا میدان جهاد از این سمت پل و حد فاصل چهارراه آبرسان تا باغمیشه، رشدیه و محله عباسی از آن سمت بزنید تا متوجه بلبشوی یاد شده بشوید. اساسا اتوبوسی که بتواند مسافرین را به مقصد برساند در کار نیست و تاکسی ها هم متاسفانه در یک سیاست نادرست، یا به دنبال دربستی هستند یا با کلی منت و کرایه مخصوص مسافرین را سوار می کنند. چنین وضعیتی در مسیر میدان جهاد تا آبرسان هم وجود دارد. صف های تشکیل شده مسافرین در چهارراه ها بعد از غروب آفتاب و سرمای وحشتناک این روزها بعضا به بیش از صدمتر می رسد. کرایه دلبخواهی، مسیر دلبخواهی در کنار کمبود تاکسی بعضا نزدیک به بیش از یک ساعت مسافرین درون شهری را در صف نگه می دارد تا بلکه راننده ای دلش به رحم بیاید و مسافری را سوار کند. این در حالی است که همین رانندگان تا ظهر زیر پل آبرسان در به در دنبال مسافرند و دقیقا در زمان شلوغ بازگشت شاغلین و دانشجویان و دانش آموزان از مدارس آقایان تشریف می برند دنبال قوش بازلیخ! گلایه هایی هم از سوی شهروندان عزیز بابت همین معضل به بخش ارتباطات مردمی روزنامه ارسال شده که نهایتا ما را بر آن داشت تا ضمن بازدید میدانی بهتر و بیشتر در جریان چند و چون کار قرار گرفته و مشکل را با مسئولین مربوطه در میان بگذاریم.

همه جا پای ترافیک در میان است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز با اشاره به ترافیک سنگین موجود در مسیرهای یادشده در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: در رابطه با مشکلی که فرمودید باید عرض کنم که ما برای حل مشکلاتی از این دست مسیرهای درون شهری را به ۱۲۲ خط با مبدا و مقصد مشخص بر اساس میزان تقاضای سفر تقسیم بندی و ساماندهی کرده ایم. گاها در برخی از مسیرها که شما نیز به تعدادی از آن ها اشاره کردید در تایم خاصی از روز میزان تقاضای سفر بالا می رود و ما برای این مسئله هم تدابیری از جمله اختصاص تعداد بیشتری از تاکسی ها لحاظ کرده ایم اما برخی از مسائل و آیتم ها باعث می شود تا کمبود خودرو در برخی از مسیرها بیشتر به چشم بخورد از جمله اینکه تعداد تقاضای سفر از میانگین آن در ساعات بخصوصی به شدت بالا می رود. مورد دیگری که باعث کمبود تاکسی در آن پیک شلوغ مد نظر می شود، ترافیک سنگین در آن مسیر است. برای نمونه اگر در حالت عادی و روانی ترافیک بشود آن مسیر را در بازه زمانی بیست دقیقه طی کرد، در آن تایم به جهت ساختمان پزشکان در دو طرف خیابان بعضا نزدیک به یک ساعت و نیم طول می کشد و از این رو رانندگان تاکسی هم از تردد در این مسیر خودداری می کنند. از جمله خط هایی که خودش به تنهایی خط نگهدار مخصوص دارد و حساسایت خط آن بالاست، همین مسیر آبرسان تا باغمیشه است.
مهندس قاصدی در رابطه با روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز نیز گفت: با حمایت های شهردار محترم رتبه دوم را در این رابطه داریم. همانطور که مستحضرید سازمان برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده با تاکسی های جدید تسهیلات ۴ درصدی به رانندگان می دهد و چنین شرایطی در هیچ یک از کلانشهرهای کشور وجود ندارد و تنها سازمان تاکسیرانی تبریز است که وام ۱۷۰ میلیونی با سود ۴ درصد می دهیم. ما از اول دیماه سال قبل بحث نوسازی را استارت زده ایم و تاکنون حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داده ایم اتفاقی که تاکنون رخ نداده بود و این برای اولین بار است که شهرداری تبریز چنین شرایطی را مهیا کرده است و هم شهردار محترم و نیز اعضای شورای شهر بیشترین همکاری را در این رابطه داشته اند.
وی ادامه داد: اینکه به بحث نوسازی هم در قالب سوال شما اشاره کردم از آن جهت است که رانندگان ما برای پرداخت اقساط ۵ میلیونی وام خرید خودرو مجبورند زمان بیشتری را کار کنند تا بتوانند از عهده پرداخت اقساط بانکی برآیند و از این رو عمدتا در مسیرهای پرترافیک کمتر تردد میکنند. ناوگان تاکسیرانی تبریز دقیقا ۱۰۸۳۰ دستگاه خودرو دارد و روزانه در سطح شهر نزدیک به یک میلیون سفر توسط تاکسی ها انجام می شود که طبق آمار معاونت حمل و نقل شهرداری تبریز حدود ۳۳ درصد جابجایی مسافرین به وسیله تاکسی انجام می شود و در این بین و از این تعداد تاکسی نهایتا ۱۰ درصد تاکسی ها غیرفعال هستند!
توضیحات مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تبریز نشان می دهد که در پس پرده بسیاری از معضلات شهری پای ترافیک در میان است، آلودگی هوا و نبود تاکسی در مسیرهای پرتردد. مشکلی که این روزها به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و شهروندان را عاصی کرده است.

About Author