پاتک دیپلماتیک ایران به تک رژیم صهیونیستی

به گزارش ساقی آذربایجان، در حالیکه اسرائیل به دنبال این است که بعد از سفر بایدن به تل آویو و احتمالا عربستان، ائتلاف نظامی – امنیتی خود با ایالات متحده و کشورهای عربی را در مقابل ایران شکل دهد اما اکنون و قبل از هرگونه ائتلافی با پاتک سنگین ایران مواجه شده است. این پاتک و ضد حمله نه نظامی و امنیتی بلکه دیپلماتیک بوده است.

احیای مذاکرات وین و مذاکره با عربستان/ مسیرهای دیپلماسی باز می شوند

در چند روز اخیر، حداقل در دو جبهه دیپلماتیک ایران گشایش هایی ایجاد شده است. در یک سو، با سفر جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به ایران و ارائه راه حلی میانی در رابطه با برداشته شدن نام سپاه پاسداران از لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام شد که مذاکرات برجامی وین احتمالا به زودی و بعد از سه ماه وقفه از سر گرفته می شود. در سویی دیگر و بر اساس گزارش ای بی سی نیوز آمریکا و برخی رسانه های رسمی عراقی، با سفر مصطفی الکاظمی (نخست وزیر عراق) به جده و دیدار با مقامات عربستانی و احتمالا سفر به تهران جهت ملاقات با مقامات ایرانی، به احتمال فراوان، مذاکرات منطقه ای بین ایران و عربستان با وساطت الکاظمی جدی خواهد شد تا بحران منطقه ای که به علت اختلاف دو کشور ایران و عربستان شکل گرفته نیز از بین برود.

حالا ایران در دو جبهه جهانی و منطقه ای سعی در حل اختلافات خود دارد. شکی نیست که حین برگزاری مذاکرات وین، آمریکا به ائتلاف ضد ایرانی اسرائیل نمی پیوندد، چراکه می داند به اعتماد دوجانبه آسیب شدیدی وارد کرده و حتی ممکن است ایران را تحریک به عمل کند. از طرف دیگر، عربستان نیز که در سال های اخیر ضرباتی را از جانب متحدان ایران در یمن دیده قصد ندارد میز مذاکره را با ائتلافی امنیتی – نظامی که احتمالا به علت موقعیت جغرافیایی اش و نزدیکی به ایران، بیش از خود اسرائیل از آن ضرر و ضربه ببیند، تعویض کند. بنابراین، مشخص است که مسیر دیپلماسی منطقه ای و جهانی ایران نقشه اسرائیل برای ایجاد ائتلافی ضد ایرانی را نقش بر آب می کند.

خشم اسرائیل و پوشش غرض‌ورزانه اخبار مذاکرات

غالب سیاستمداران و رسانه های اسرائیلی مخالف برجام بوده و هستند. آنها مدعی اند مذاکرات برجامی بیشتر به ایران مجال و فرصت می دهد که توان اتمی خود را بالا ببرد و بهتر است هر چه زودتر از طولانی شدن این مذاکرات جلوگیری کرد. بازگشت کشورهای منطقه و ۵+۱ به میز مذاکرات باعث کاهش حساسیت کشورهای جهان شده و نمی گذارد اسرائیل به اهداف خود در زمینه ایران هراسی برسد.

به همین دلیل است که رسانه های اسرائیلی در پوشش اخبار مربوط به مذاکرات برجامی و احیای آن در وین مغرضانه عمل کرده و جنبه های مهم آن را برجسته نکرده اند. نمونه بارز این غرض ورزی در گزارش تایمز اسرائیل قابل رویت است. تیتر گزارش این پایگاه در رابطه با تحولات دیپلماتیک ایران نه به اظهارات جوزپ بورل یا مقامات ایرانی مبنی بر احیای مذاکرات بلکه به بخش کوچکی از اظهارات امیر شمخانی اشاره دارد که به ظاهر و به صورت جدا شده از متن مغایر مسیر دیپلماتیک ایران است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بعد از دیدار با بورل و اعلام از سرگیری مذاکرات گفت که ایران برنامه هسته‌ای خود را تا زمانی که غرب “رفتار غیرقانونی” خود را تغییر ندهد، توسعه خواهد داد. تایمز اسرائیل  نیز در تیتر گزارش خود به این مطلب اشاره دارد و تاکید دارد که ایران توسعه هسته ای خود را ادامه می دهد. این در حالی است که شمخانی در دیدار با بورل بر ادامه مذاکرات نیز تاکید کرد و گفت: «ما ضمن آن که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچ گاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز به دنبال توافقی قوی و پایدار هستیم.»

اوضاع داخلی اسرائیل در حال تغییر است

شرایط مربوط به ایران و منطقه در حالی است که در داخل اسرائیل  نیز اوضاع آشفته است. دولت ائتلافی بنت – لاپید به زودی منحل می شود و نفتالی بنت زودتر از موعد مجبور به استعفا گردیده است. احتمالا روند انتقال قدرت از دولت ائتلافی به نخست وزیر بعدی مدتی طول بکشد و در این مدت، توجه نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به مسائل داخلی خواهد بود.

 این خود فرصتی است که دیپلمات های ایران باید از آن سود برده و مسیرهای مذاکره را ادامه داده و پایه های آن را تقویت کنند تا دولت بعدی رژیم صهیونیستی نتواند بار دیگر از ائتلاف نظامی و ایجاد کمربند امنیتی در خارومیانه به رهبری آمریکا سخن بگوید.

About Author