چرا توقفگاه قطار شهری ایلخچی مسکوت ماند ؟

یکی از اساسی‌ترین زیر ساخت های یک شهر وجود قطار بین شهری برای جابه‌جایی مسافران و نشانه توسعه و رشد جمعیت آن شهر به شمار می رود که به موازات این رشد ، مشکل‌ساز شدن سفرها با وسیله شخصی، افزایش تصادفات جاده ای و … بکارگیری راهکارهای سهل ضرورت دارد .
قرار گرفتن شهر ایلخچی در مسیر جاده ترانزیتی و ریلی و شاهرگ راه مواصلاتی ، هر چند شهروندان را با چالش اساسی ترافیک ، آلودگی‌هوا روبرو کرده ولی این فرصت را فراهم آورده تا در جابجایی مسافران از امکانات ریلی نیز استفاده نماید که دیگر شهرهای همجوار از آن برخوردار نیستند و در حسرت دست یابی به مترو هستند .
شهردار و اعضای شورای دوره‌ پنجم با در نظر گرفتن توسعه و استقرار دانشگاه های پیام نور و آزاد درایلخچی ، برای رفع معضلات و سهولت تردد برون شهری ، از خط ریلی با احداث توقفگاه از قطار تبریز _ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان استفاده نماید .
احداث ایستگاه قطار شهری ایلخچی یا همان متروی رو باز بین شهری مزایای فراوانی در زندگی روزمره شهروندان ایلخچی در افزایش سرعت جابه‌جایی و تردد ایمن ، جلوگیری از تراکم ترافیک و تصادفات داشته ونقش بسزایی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار شهر دارد .
برای تحقق ایجاد این توقفگاه ، جلسه سه جانبه مدیرکل محترم راه آهن آذربایجان شرقی ، دانشگاه آزاد ، شورای شهر و شهردار ، تشکیل یافت و پس از بحث و تبادل نظر ، مقرر شد مدیرکل محترم راه‌آهن ، مجوز ساخت ایستگاه قطار شهری ایلخچی را صادر کند ، دانشگاه آزاد پل روگذر و شهرداری راه دسترسی و محوطه توقفگاه و … را احداث نمایند .
این توقفگاه با طراحی و نقشه مهندسان واحد عمرانی راه آهن تبریز وتامین اعتبار شهرداری کلید خورد و در کمترین زمان با مبلغ حدوداً سیصد و پنجاه میلیون تومان ، احداث و آماده بهره‌برداری شد که مدیرکل محترم راه آهن تبریز ، احداث سرویس بهداشتی و سالن انتظار را قبل از افتتاح ضروری دانست که متاسفانه با پایان دوره فعالیت شهرداران و شورای شهر دوره پنجم ، اجرای عملیات تکمیل وبهره برداری آن مسکوت ماند و متأسفانه شهردار و شورای دوره ششم بجای احداث پروژه های غیر ضروری مثل جدول گذاری ورودی شهر،تعریض بخشی از خیابان اصلی ، ریخت و پاش های بی مورد ، بکارگیری از نیروهای مازاد به ویژه در بخش حمل و نقل که به جز تحمیل هزینه‌های مضاعف ثمره وکارایی برای شهرداری نداشته و …. با هزینه آنها می توانستند این پروژه را در اولویت تکمیل و به بهره‌برداری برسانند ولی صد افسوس در سایه تغافل شهرداری و شورای شهر ایلخچی این پروژه به فراموشی سپرده شد و اهمیت بهره‌برداری آن را نادیده گرفتند که از شهردار و شورای شهر انتظار می رود توقفگاه « قطار شهری ایلخچی » را متوقف نکنند ! اگر می توانند با تکمیل آن ، قطار را در این ایستگاه متوقف کنند . در این میان هر چند مسئولان دانشگاه آزاد ایلخچی نیز در احداث پل عابرپیاده خلف وعده کرده ، ولی امید است آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند تا بلکه این پروژه به سرانجام برسد.

حق شناس – خبرنگار ایلخچی

About Author