کاسه کوزه ها سر مردم می شکند !/ قرص سرماخوردگی از شنبه توزیع می شود

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

باز هم دارو نیست، اما این بار کمبودها به داروهای ساده‌ای برای یک سرماخوردگی ساده رسیده که برای پیدا کردن‌شان باید از این داروخانه به داروخانه دیگر سرگردان شد.
میان تمام کمبودهای ساده‌ترین اقلام دارویی از آنتی‌بیوتیک و سرم گرفته تا قطره بینی و اسپری‌ ضدآلرژی، برخی داروخانه‌داران هم از عرضه آنها با نسخه و قیمت دولتی سر باز می‌زنند. یکی از همین داروخانه‌داران هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «چند ماه است قیمت داروها افزایش پیدا کرده اما دو ماهی است که تامین اجتماعی هیچ پولی به ما نداده. برخی داروها گرانند و تا ۹۵درصد مشمول بیمه می‌شوند. وقتی بیمار آن را خریداری می‌کند تا مدت‌ها پولش را به ما نمی‌دهند، به همین دلیل برخی داروخانه‌داران آن را با بیمه نمی‌فروشند یا به‌بهانه قطع بودن سایت آزاد فروخته می‌شود.»‌ البته به گفته او «حالا داستان طلبکاری و بدهکاری داروخانه‌داران و بیمه مطرح نیست بلکه دارویی نیست که به مردم بدهند. تقاضا برای یک شربت ساده بروفن در داروخانه ما از ۱۰۰عدد به ۲۵۰عدد رسیده اما نیست که بفروشیم.» مسئله اینجاست که با وجود گران شدن دارو پس از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی، تولید دارو دیگر برای شرکت‌ها به‌صرفه نیست. این امر کاملا مشخص که برخی شرکت‌ها تولید خود را متوقف کرده‌اند و حتی ماده اولیه خود را به دیگر شرکت‌ها هم نمی‌دهند، اقدام‌شان با وجود مشکلات مردم اخلاقی نیست اما نمی‌توان انتظار داشت با ضررهای هنگفت، نیاز دارویی کشور را تامین کنند.»
تبریز از قافله این بحران خودساخته عقب نمانده و بر اساس اظهارات مخاطبان ساقی آذربایجان و پیگیری های خبرنگار این روزنامه، داروها و شربت‌های آنتی بیوتیک، خصوصا آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در تبریز نایاب شده و برخی داروخانه‌ها از کمبود دیگر داروها نیز خبر می‌دهند. این وضعیت نگرانی جدی را رقم زده، چرا که به‌گفته بسیاری از متخصصان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان احتمال ادامه روند افزایشی کرونا تا ۳ هفته دیگر با افزایش چندین برابری تعداد بیماران وجود دارد و با اوج‌گیری و جولان دوباره کرونا، کمبود دارو می‌تواند دوباره به افزایش قیمت‌ها و داغ شدن بازار سیاه منجر شود. همچنین با شروع فصل سرما نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک خصوصا برای کودکان به وجود می‌آید، اما کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها در داروخانه های تبریز و ظاهراً دیگر شهرهای کشور خانواده ها را با چالش های جدیدی مواجه کرده است.
در همین ارتباط روزنامه ساقی آذربایجان تماس های متعددی را با مسئولان ذیربط در این ارتباط انجام داد و در طی این فرآیند مشخص شد که ریاست دانشگاه علوم پزشکی یافت می نشود و فعلا طبق اعلام تا شنبه نیستند و نهایتا در ادامه پیگیری از جواد زاده مدیر اداره دارویی معاونت غذا و دارو با صحه گذاشتن بر کمبود دارو در تبریز از تامین موجودی داروخانه ها در یکی دو روز آینده خبر دادند.
دکتر جواد زاده گفت: در خصوص داروهای آنتی بیوتیک باید عرض کنم که طبق هماهنگی های صورت گرفته قرار است ظرف دو روز آینده ۶۰۰۰۰ هزار دز دارویی در سطح استان از طریق داروسازی دانا توزیع شود. در رابطه با موجودی واکسن آنفولانزا هم هیچ مشکلی وجود نداریم و موجودی ما در انبارها به اندازه ای می باشد که می توانیم نواقصات سایر استان ها را هم مرتفع نماییم.
وی در رابطه با کمبود قرص های سرماخوردگی هم افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته و تلاش های مدیران استانی قرار بر این شده تا نواقصات موجود در این حوزه نیز تا شنبه تا حد رفع کمبودها بر طرف شود. وی با اشاره به کشوری بودن کمبود دارو در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ساقی در رابطه با چرایی کمبود دارو گفت: کاهش واردات دارو، به صرفه نبودن قیمت تمام شده تولید برای واحدهای تولیدی و خرید خوسرانه و بی رویه دارو از سوی شهروندان را از جمله دلایل کمبود دارو در داروخانه هاست. متاسفانه برخی از شهروندان بدون نسخه اقدام به تهیه این داروها و ذخیره آن برای روز مبادا می نمایند که همین امر باعث ایجاد کمبود دارو شده است. در رابطه با سرم هم این هفته مجددا برنامه توزیع آن در سطح داروخانه های استان را در برنامه کار داریم تا کمبودهای احتمالی جبران شود.

About Author