کاهش ۴۵/۵ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان با کاهش به ۴۵.۵ درصد رسید.
به گزارش ساقی آذربایجان محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نرخ بیکاری، اظهار کرد: نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین شاخص‌های شناخته‌ شده بازار کار و نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است.
وی افزود: نرخ بیکاری استان زنجان در سال ۹۷ به میزان ۸/۵ درصد بود که این نرخ در پایان سال ۹۹ به ۷/۵ درصد کاهش یافته است. همچنین در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰ نفر در پی انتشار ویروس کرونا از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان در رابطه با نرخ اشتغال، ادامه داد: برای محاسبه نرخ اشتغال در یک جامعه می‌بایست تعداد کل نیروی کار شاغل را بر کل نیروی کار تقسیم کرده که نرخ اشتغال به دست می‌آید. اشتغال به عنوان مهم‌ترین شاخص، بهبود اقتصادی و بازگشت دوباره رونق را نشان می‌دهد.
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان تصریح کرد: نرخ اشتغال استان در سال ۹۷ به میزان ۹۱/۵ درصد بود که در سال ۹۸ به میزان ۹۲ درصد و در سال گذشته به ۹۲/۵ درصد رسید.
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان انصاری با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی، یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار. محصلان، خانه‌داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده‌اند، فعال اقتصادی محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان، عنوان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان در سال۹۷ به میزان ۴۶/۷ درصد بود. نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند افزایشی داشته و به ۴۹/۱ رسید ولی این نرخ در سال گذشته با کاهش مواجه‌ شده و در نقطه ۴۵/۵ درصد ایستاد.
این مسئول در رابطه با نرخ بیکاری، خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا، نرخ بیکاری استان افزایش یافت، به طوری که بازه زمانی اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ تعداد ۷۹۰۳ نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۸۷۴ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند و در حال حاضر ۲۵۳۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هستند و می‌توان گفت که علت این کاهش مشارکت اقتصادی در استان، افزایش تعداد بیکاران است.

About Author