کشور را کمیته امدادی اداره کردن غلط است

باید عزت مردم را حفظ کرد

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا باقر نژاد چند صباحی است که به عنوان امام جمعه خسروشاه منصوب شده است‌.
حاج آقا باقر نژاد اصالت عجب شیری دارد و مدت ۱۸ سال مسئولیت امامت جمعه ممقان را بر عهده داشت.
از اهم فعالیت های ایشان میتوان به تلاش برای توسعه دانشگاه آزاد و پیام نور ممقان اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین باقر نژاد دوست دارد اختلافات مردم را با روش کدخدا منشانه و با صداقت و زبان خوش حل کند و با این روش جلوی بسیاری از اختلافات قومی و قبیله ای را گرفته است. اهل مطالعه است و باور دارد زور و جریمه در کشور ما جواب نمیدهد. به جهت آشنایی بیشتر گفتگویی با ایشان ترتیب دادیم.

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید شما به عنوان امام جمعه خسروشاه چه تصوری از این جایگاه دارید و به نظر شما وظیفه و رسالت اصلی یک امام جمعه چیست؟
عارضم که مهمترین وظیفه امام جمعه جز برگزاری نماز جمعه پیگیری مطالبات مردمی، انتقال به مسئولین و دریافت نتیجه است. امام جمعه باید با زبان خوش و صداقت گوش شنوای مردم باشد.

چطور شد که به خسروشاه آمدید؟ قبل از آمدن به اینجا چه شناختی از خسروشاه داشتید؟
خسروشاه از گذشته تا به امروز با مردم مذهبی و متدین شناخته میشود و به علمایی همچون آقا سید احمد و سید رضا خسروشاهی، سید هادی خسروشاهی معروف است. من با سید رضا خسروشاهی در قم دوران طلبگی را گذرانده ام.

طی چندین جلسه که از نزدیک شاهد سخنرانی های شما بودیم به نظر بسیار اهل مطالعه هستید؛ برای خطبه های خود چند ساعت در روز مطالعه می کنید؟
برای جمع آوری خطبه ها حداقل روزی یک ساعت مطالعه میکنم. زمان هر خطبه ۲۰ دقیقه است و من باید مطالبی آماده کنم که خسته کننده نباشد، به روز باشد و جزو دغدغه های اصلی زندگی امروزی باشد.

فکر می کنید دغدغه جامعه امروز ما و بخش خسروشاه چیست؟
مشکلات اقتصادی دغدغه اصلی جامعه امروز ماست. من بارها گفته ام به قول یکی از مراجع بزرگ مردم را کمیته امدادی اداره کردن غلط است.در دین اسلام بارها به حفظ کرامت و عزت مردم تاکید شده است. مسئولین نباید کاری کنند که به عزت و شرافت مردم خدشه ای وارد شود. باعث و بانی اکثر ناهنجاری ها و خلاف ها خود مسئولین هستند.

چطور؟ لطفا بیشتر توضیح بدهید
برخی از مسئولین که به ناحق در مسندی هستند باعث بروز چنین مشکلاتی شده اند.یک مورد همین ماده ۱۰۰.
بارها شده که جوانی در شروع زندگی خود به مشکل برخورده و کارش گره خورده به همین ماده ۱۰۰. چه اشکالی دارد مسئولین کمی احساس وظیفه کنند و کارها را آسان تر بگیرند.
برخی مجوزها اگر زودتر به دست مردم برسد از بروز برخی از رفتارها جلوگیری میکند.
اگر خانه ای از اسکلت بندی درآمده و کارهای داخلی اش تمام شده چه اشکالی دارد نمای خارجی نداشته باشد؟؟ بدون نما هم میشود زندگی کرد. چرا با هزینه اضافی جیب مردم را خالی کنیم؟
چرا برخی را مجبور کنیم که هزینه اضافی بپردازند؟ و آنها نتوانند و بروند بدون مجوز بسازند یا ساخت و ساز غیر مجاز داشته باشند؟؟ برخی مسئولین زرنگی و زد و بند را خودشان یاد مردم می دهند. آنها را مجبور به انجام کاری میکنند که نباید بکنند. اینها فشار مضاعف اند.
تا حالا شده خودتان برای اسان تر شدن کاری یا مشکلی اقدامی انجام دهید؟ تا به حال به مسئولی هشدار یا تذکر داده اید؟ بله من تا آنجایی که وظیفه و مسئولیتم ایجاب میکند و به من اجازه میدهد این کارها را انجام میدهم. مثلا چند روز پیش با افسر راهداری جلسه داشتم. گفتم مردم را جریمه نکنید!

افسر قبول کرد؟؟ مگر بدون جریمه هم میشود؟ یعنی به اجرای قانون نیز نظارت دارید؟
بله برخی موارد میشود. مثلا فرض بفرمائید در خیابان امام شمالی خسروشاه که همیشه شاهد ترافیک شدید هستیم. در این خیابان همیشه شاهد پارک دوبله در دوطرف خیابان هستیم. من به افسر گفتم که عزیز من جریمه امروز جواب نمیدهد. پول فشار و مشکل ساز شده شده است.
قبل از جریمه ابتدا با زبان خوش به مردم بگوئید که برادر من خواهر من اگر شما مریض داشته باشید یا کار واجبی برایتان پیش بیاید چه حالی می شوید ببینید کسی جلوی راهتان را بسته است؟ با یک مانع در خیابان چه میکنید؟ فرهنگ سازی از من مسئول شروع می شود. اگر من رعایت کنم مردم هم رعایت میکنند.

در مورد فرهنگ سازی. در راستای فرهنگ سازی
چه کرده اید؟؟ چه برنامه ای برای فرهنگ سازی خسروشاه دارید؟
فرهنگ سازی زمان بر است و طول میکشد تا رفتار و اعمالی در جامعه بنشیند. من معتقدم اگر من مسئول کار صحیحی انجام دهم مردم هم کم کم آن را انجام میدهند.
مثلا چه کاری؟ در مدتی که خسروشاه هستید چه کاری برای فرهنگ سازی انجام داده اید؟من در این مدت برای حذف دانشگاه آزاد خسروشاه بسیار افسوس میخورم. اهمال و بی تدبیری باعث شده که دانشگاه آزاد خسروشاه نابود شود. نباید بگذاریم این اتفاق برای دانشگاه پیام نور نیز تکرار شود. اینها دغدغه های اصلی فرهنگی من هستند. اما به صورت جزئی هم میتوانم به دور زدن از میدان اشاره کنم.

دور زدن ؟ لطفا بیشتر توضیح دهید
دفتر من روبه روی پمپ بنزین است و دور زدن از بریده خلاف قانون و خدای نکرده باعث تصادف میشود. گفته ام برای دور زدن کمی به جلوتر بروید و از میدان برگردید. از وقتی من رعایت میکنم مسئولین و مهمان هایم نیز از همان میدان دور میزنند(با خنده) با همین کارها فرهنگ سازی میشود.

میخواهم یه سوال سیاسی داشته باشم. خودتان را موافق با کدام جناح کشور میدانید؟؟
من فرا جناحی ام. این وصیت پدر مرحوم بنده است که تاکید کرده هیچ وقت عضو هیچ جناح و حزبی نباشم.
پدر خدابیامرزم معتقد بود عضویت در یک جناح باعث میشود که عقل کور شود و چشم جز حق بودن گروه خود چیزی نبیند و این کار فرد را نابود میکند. برای همین چون خودش روحانی بود آن هنگام مرا با امام خمینی(ره) آشنا کرد. من هم در تیم محافظتی هم با ایشان و هم با رهبر معظم انقلاب دیدار و آشنایی دارم.
طلبه ای جوان بودم در قم. در بحبوحه انقلاب که سخت مشغول فعالیت بودم دیدار کوتاهی با آیت الله خامنه ای داشتم. از آن موقع مهربانی و خوش رفتاری ایشان را در خاطر دارم.

به عنوان صحبت پایانی اگر موضوعی مد نظر تون هست بفرمائید.
ما مسئولین نباید در انجام وظیفه خود کوتاهی کنیم. باید آبروی مردم را حفظ کنیم. باید آبروی نظام و ایران را حفظ کنیم. به کرامت و عزت انسانها بیشتر توجه کنیم و آن را گرامی بداریم.ما مسئولیم که مکتب شهدا و راه و روش زندگی آنان را به نسل جدید انتقال دهیم. یک جوان دهه هشتادی جنگ را ندیده شهدا رو نشناخته این وظیفه ماست که آنان را به قهرمانان واقعی آشنا کنیم.
متشکرم از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. در پناه حق باشید.

About Author