کم‌تحرکی ملی در سال‌جاری به ۷۰ درصد رسید

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: رسیدن کم‌تحرکی ملی به ۷۰ درصد در سال‌جاری آمار نگران‌کننده‌ای است.
افشین ملایی ظهر در مجمع سالیانه هیئت ورزش‌های همگانی استان که در سالن کنفرانس اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی امروزی همه آحاد جامعه را به سمت کم‌تحرکی سوق داده است، افزود: آمار حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، آمر کم‌تحرکی ملی در حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه این آمار بیانگر آن است که اقداماتی که تا به امروز در راستای توسعه ورزش همگانی انجام داده‌ایم، نتوانسته‌ است آمار کم‌تحرکی ملی را کاهش دهد، تصریح کرد: آمار کم‌تحرکی ملی در سال ۹۵ به میزان ۵۶ درصد بود که این میزان در سال‌جاری به ۶۹/۸ درصد رسیده و این ارقام بسیار نگران‌کننده است؛ چرا که نشان می‌دهد میزان کم‌تحرکی ملی هر سال در حال افزایش است.
این مسئول با اشاره به اینکه سرعت رویکرد کم‌تحرکی ملی نسبت به رویکردی که این فدراسیون در برنامه‌های خود اتخاذ کرده، بسیار زیاد است، ادامه داد: همه ما به این موضوع واقف هستیم که عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به پنج بیماری است، به طوری که سالیانه ۴ میلیارد دلار فقط در زمینه دیابت هزینه می‌شود که این می‌تواند یک شوک عظیم ملی باشد.
رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با تاکید بر اینکه توسعه ورزش همگانی، بار هزینه‌های حوزه سلامت را کاهش خواهد داد، اظهار کرد: تا زمانی که ایده‌های شهرسازی ما مبتنی بر اتوبان‌های شلوغ و ساختمان‌های بلند باشد، همواره خطر توسعه ورزش همگانی وجود خواهد داشت، به همین خاطر باید زیرساخت‌های توسعه ورزش همگانی را در کشور فراهم کرده و نسبت به تسریع در توسعه این زیرساخت‌ها اهتمام داشته باشیم.
ملایی با یادآوری اینکه آگاهی‌بخشی خانواده‌ها نسبت به اهمیت ورزش همگانی از دیگر رویکردهای این فدراسیون به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد بانوان صرفاً مدیریت خانه را بر عهده دارند که متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای این قشر در حوزه ورزش همگانی تدوین نشده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: تاریخ نشان داده است که مقاومت همواره نتیجه‌بخش بوده، هر چند با هزینه‌هایی همراه باشد.
جواد بازرگان با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی و شرایط کرونایی شرایطی را ایجاد کرد تا مردم به لحاظ روحی وضعیت مناسبی نداشته باشند، افزود: زندگی ماشینی و کم‌تحرکی باعث به وجود آمدن چاقی در افراد و بروز بسیاری از بیماری‌ها شده است، به همین خاطر باید شرایطی را فراهم کنیم تا آحاد جامعه بتوانند به سمت ورزش سوق یابند.
وی با تاکید بر اینکه باید به هر بهانه‌ای خانواده‌ها را به سمت ورزش سوق دهیم، اظهار کرد: در این بین توجه به ورزش همگانی بیش از پیش حائز اهمیت است، به همین خاطر از اعضای هیئت ورزش‌های همگانی استان انتظار داریم با توجه به گستردگی کار در این عرصه، هموار پای کار باشند.
غفار امانی، معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با بیان اینکه ماهیت اصلی فعالیت ما، تولید سلامتی برای عموم جامعه است، تصریح کرد: آمار ورزشکاران سازمان یافته در استان زنجان حاکی از آن است که در این حوزه فاصله زیادی با کشور داریم.
محمدکریم رحیم‌زاده، رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد برنامه‌های این هیئت محقق شده است، خاطرنشان کرد: با تلاش همه اعضای این هیئت، رتبه هفتم کشوری در پایان سال گذشته از آن زنجان شد.

About Author