کم آبی به ۲۰ هزار هکتار باغات استان اصفهان خسارت وارد کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان امسال بیشترین آسیب را در اثر خشکسالی و کم آبی کشور متحمل شد، به طوری که به بیش از ۲۰ هزار هکتار باغات فعال و قدیمی استان خسارت وارد شد.
به گزارش ساقی آذربایجان منصور شیشه فروش، در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهرستان اردستان با موضوع بحران آب در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع خشکسالی و کم آبی در کشور امسال شرایط خاصی داشته و در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه امسال در استان اصفهان شدیدترین شرایط خشکسالی را تجربه می‌کنیم، افزود: در بهار و تابستان امسال بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت را شاهد بودیم که این شرایط باعث شد اثرات خشکسالی در استان ویژه شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: به طور کلی در تابستان امسال شاهد افزایش دما ۲ تا ۶ درجه در استان نسبت به مدت مشابه بودیم که باعث شده وزش بادهای گرم و خشک، نم و رطوبت خاک را به شدت از بین ببرد و شرایط بحرانی را به وجود بیاورد.
شیشه فروش با بیان اینکه خشکسالی امسال در استان اصفهان باعث افزایش کانون های گرد و غبار شده است، ادامه داد: در استان اصفهان بیش از ۳۲۰۰ هکتار بیابان وجود دارد و ۸ شهرستان از جمله اردستان دچار معضل گرد وغبار هستند.
وی با اشاره به اثرات بحران گرد وغبار در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ روز ناسالم در شهر اصفهان و ۲۰ روز ناسالم را در شهر اردستان تجربه کردیم. همچنین امسال شرایط کمبود آب و خشکسالی باعث ایجاد فرونشست زمین شده و بیشتر دشت‌های استان اصفهان از جمله دشت اردستان با فرونشست ۵ تا ۱۸ سانتی متر درگیر هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، تصریح کرد: کم آبی و خشکسالی باعث شده بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاصل خیز محدوده زاینده رود کشت نشود. همچنین ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی و مطالعه شده که بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وسعت دارد.
شیشه فروش گفت: خشکسالی امسال در استان اصفهان باعث شده بیش از ۴۴ هزار راس گونه های جانوری در نقاط مختلف و عرصه های حفاظت شده با کمبود آب و علوفه مواجه شوند که با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال فقط توانستیم مشکل کم آبی این حیوانات را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه استان اصفهان امسال بیشترین آسیب را در اثر خشکسالی و کم آبی کشور متحمل شد و این موضوع در تاریخ استان بی سابقه بوده است، افزود: امسال کم آبی باعث شده به بیش از ۲۰ هزار هکتار باغات فعال و قدیمی استان خسارت وارد شود. همچنین ۵۰۰ هزار اصله درخت کهن و قدیمی اطراف زاینده رود در معرض تنش آبی شدید قرار گرفته است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، خاطرنشان کرد: از ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۸ شهر و ۳۶۰ روستای استان اصفهان در معرض کم آبی قرار دارند که باعث افزایش آب رسانی سیار در سطح استان شده است.
شیشه فروش تاکید کرد: مطالبه جدی مسئولان و شهروندان استان از وزارت نیرو احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی است که این وزارت را مکلف می کند تا پیگیر حق آبه‌های قانونی کشاورزان و حق آبه های زیست محیطی شود.
وی با بیان اینکه تاکنون هفتاد میلیارد ریال از طرف مدیریت بحران استان به بازسازی قنوات شهرستان اردستان اختصاص داده شده است، گفت: این اعتبار باعث شده حدود ۱۱۲ رشته قنات مرمت و بازسازی شود اما شدت خشکسالی در این شهرستان هنوز تاثیرات خود را دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با تلاش نیروهای شرکت آب و فاضلاب اردستان هم اکنون به ۱۱۰ روستا در شهرستان آبرسانی سیار انجام می شود، گفت: با تلاش مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان امسال بیش از ۷۰ درصد کاهش گزیدگی سالک را در این منطقه شاهد هستیم.
شیشه فروش خاطرنشان کرد: از ۵۳ حادثه ای که در کشور شناسایی شده است ۴۶ حادثه طبیعی و غیرطبیعی در استان اصفهان سابقه وقوع دارد. در شهرستان اردستان ۳۱ حادثه از جمله فرونشست زمین، سیل، حوادث جاده ای، کمبود آب و برق سابقه وقوع داشته است.

About Author