عدم پرداخت ۱۶۵ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن به آذریایجان‌شرقی!

سیروس داوودی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه معادن شهرستان ورزقان با تأکید بر اینکه منابع طبیعی جزو انفال الهی و ‌امانت نسل‌های آینده در دستان ماست، اظهار کرد: طبیعتاً فعالیت‌های معدنی در بستر منابع طبیعی رخ می‌دهد و این فعالیت‌های معدنی باید طوری اتفاق بیافتند که کمترین آسیب به منابع طبیعی برسد.
وی افزود: همواره در همه برنامه‌های توسعه در بخش‌های مختلف، باید اصول توسعه پایدار مد نظر قرار گیرد. توسعه پایدار یعنی از منابع طبیعی طوری بهره‌برداری کنیم تا نیاز امروز و نسل‌های آینده همزمان تأمین و تضمین شوند.
داوودی تصریح کرد: در بهره‌برداری از معادن نباید طوری عمل شود که با تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، حقوق نسل‌های آینده از انفال الهی مورد غفلت و ظلم قرار گیرد.

شرایط شکننده جنگل‌های آذربایجان‌شرقی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای معدن‌کاری در عرصه‌های جنگلی استان، گفت: برای به وجود آمدن جنگل‌ها حداقل ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی سالانه مورد نیاز است که این رقم در مناطق جنگلی ما به ۴۰۰ میلی‌متر رسیده است و این به معنای شرایط شکننده جنگل‌های استان است و در این شرایط نباید طوری عمل کرد که موجبات تخریب بیشتر عرصه‌های جنگلی استان فراهم شود.
داوودی با تأکید بر لزوم حمایت از بخش صنعت و معدن برای رفع مشکلات اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی، افزود: ما در مجموعه منابع طبیعی استان تا جایی که قوانین اجازه دهند از معدن‌کاران حمایت کرده و تعامل داشته‌ایم، اما در جا‌هایی که صراحت قانونی در ممنوعیت بهره‌برداری معدنی از عرصه‌های جنگلی وجود دارد، قانون را اجرا خواهیم کرد.

حل مشکل ۳۰ معدن
وی ادامه داد: ما در ۶ ماهه اول سال‌جاری مشکلات ۳۰ معدن استان را در جهت کمک به توسعه استان و رفع مشکل بیکاری در شهرستان‌های استان را گره‌گشایی و حل کرده‌ایم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه عرصه‌های منابع طبیعی بعد از برداشت معادن باید بازسازی و ترمیم شوند، متذکر شد: بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی پس از معدن‌کاری یکی اصل و ضرورت است، اما متأسفانه حقوق دولتی مربوط به بازسازی عرصه‌های طبیعی محدوده‌های معدنی که در ۶ ماهه اول سال‌جاری بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان می‌شود، هنوز به استان تعلق نگرفته است و این یکی از مطالبه‌های مهم ما از خزانه دولت است تا بتوانیم عرصه‌های منابع طبیعی تخریب شده در اثر معدن‌کاری را بازسازی کنیم.
داوودی بیان داشت: لازم است معدن‌کاران هم با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز و پیشرفته، کمترین آسیب را به منابع طبیعی در روند بهره‌برداری از معادن وارد کنند و این مهم مستلزم احساس مسؤولیت، همت و هزینه کرد آنها در راستای حفاظت از منابع طبیعی و انفال الهی است.

About Author