آذربایجان‌شرقی استان تولید، تجارت و صادرات است

به گزارش ساقی آذربایجان، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج شنبه در نشست خبری خود در تبریز گفت: ظرفیت معادن مس در آذربایجان‌شرقی بیش از میزان فعلی از نظر تولید و اشتغال است و به ویژه اگر صنایع پایین دستی مس فعال شود؛ ارزش افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

وی گفت: آذربایجان‌شرقی، استان تولید، تجارت و صادرات است و مرز جلفا زمینه برای تجارت و صادرات وجود دارد.

رئیسی افزود: تصمیمات اساسی در رابطه با صنعت و صادرات برای منطقه آزاد ارس گرفته شد. واحدهای تولیدی و صادرات در منطقه آزاد ارس باید فعال شود و برای گشایش مسیر ریلی منطقه نیز باید با کشور همسایه رایزنی شود.

وی گفت: آذربایجان‌شرقی، استان کشاورزی است اما کشاورزی آن با مشکلات روبرو است و بیشترین رقم که در این سفر به آن اختصاص داده شد به بخش کشاورزی بود. پروژه‌های نیمه تمام به ویژه خطوط ریلی و جاده‌های مواصلاتی، مردم را رنج می‌دهد و نسبت به آنها در این سفر تصمیم گیری شد. پروژه‌های نیمه تمام استان با اولویت بندی مشخص و نسبت به آنها تصمیم گرفته شد.

رئیسی ابراز داشت: مواردی اعتبار برای ازدواج مشخص شد و نسبت به بعضی آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد بخش‌های دیگر فعال شوند. اولویت ما، سیاست فعال کردن کشورهای همسایه است و ارتباط با همسایگان ظرفیت‌های بسیاری دارد و برای هر دو طرف مفید واقع است.

رئیس جمهور افزود: نسبت به تسهیل تولید و تجارت اقدامات اساسی صورت گرفته و امروز تولید کنندگان باید بهترین تولید را داشته باشند و تولید دانش بنیان بهترین مشتری داخلی و خارجی دارد. همه وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی را موظف کردم کارهای خود را علمی و فناورانه پیش ببرند.

رئیسی گفت: در سفر به آذربایجان‌غربی از دریاچه ارومیه بازدید کردم، مساله دریاچه فقط برای منطقه نیست بلکه مساله کشور است و احیای آن جز اولویت‌های دولت است و وزارت نیرو در این مورد وظیفه دارد و اعتبارات آن پیش بینی شده است. تصمیماتی برای احیای دریاچه ارومیه گرفته شده و استاندار آذربایجان‌غربی مسئول پیگیری آنها است.

وی گفت: همه دولتمردان برای حفظ جنگل‌ها وظیفه جدی دارند و باید ساز و کارهای آن دنبال می‌شود تا بیش از این به جنگل‌ها آسیب نرسد و جبران هم شود.

About Author