آوازه چاقوی زنجان به دنیا رسید

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰ فعال در صنعت چاقوسازی مشغول به کار است.
الناز خدایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰ فعال در صنعت چاقو مشغول به کار بوده که این تعداد چاقوساز در ۸۰۰ کارگاه در استان فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه چاقوی تولید شده در زنجان علاوه بر استان‌های هم‌جوار به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود، افزود: کشورهای امارات، عمان، سوریه، عراق و افغانستان، از جمله کشورهای هدف صادراتی چاقوی زنجان است.
این مسئول با اشاره به اینکه چاقوی زنجان به ۱۷ دسته مختلف تقسیم می‌شود، ادامه داد: طراحی ظریف و خلاقانه، قدمت بالا، تیزی، آب‌دیدگی، استحکام تیغه و برخی از ویژگی‌های بارز دیگر سبب شده تا چاقوی زنجان متمایز نسبت به سایر تولیدات مشابه باشد.
خدایی‌فر تصریح کرد: بعد از صنعت فرش‌بافی، صنعت چاقوسازی بیشترین ارزآوری را برای استان دارد، با این حال تلاش بر این است تا مشکلاتی که گاهاً پیش‌ روی تولیدکنندگان این صنعت قرار می‌گیرد، همچون کمبود مواد اولیه مرتفع شود و صنعت‌گران با چالش کمتری به تولید ادامه دهند.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان یادآور شد: این استان در زمینه تولید صنایع‌دستی فلزی جزو پنج استان برتر در کشور است، با توجه به رتبه‌ای که ما در کشور داریم از سال گذشته و شش ماهه نخست امسال اولویت و تمرکز این اداره‌کل بر روی چهار رشته چاقوسازی، مس‌گری، ملیله و انگشترسازی بوده است.
وی با اشاره به اینکه برای حمایت از فعالان این عرصه تسهیلات قابل توجهی پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت خرید مواد اولیه، مشاغل خانگی، تسهیلات در خصوص زیان وارده از طریق کرونا، تبصره ۱۸ و سایر تسهیلات است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

About Author