جنگل حتم مئشه سی مشگین شهر اردبیل به حافظه ملی پیوست

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل از ثبت ملی میراث طبیعی جنگل حتم مئشه سی شهرستان مشگین شهر در حافظه ملی ایران خبر داد.
روح‌الله محمدی درمورد هدف از ثبت ملی میراث طبیعی جنگل حتم مئشه­ سی شهرستان مشگین‌شهر در فهرست آثار ملی ایران گفت: به منظور تعیین حریم حفاظتی واعمال ضوابط قانونی برای سیمای بصری و متجاوزان به حریم استحفاظی منطقه و تقویت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان بازوان کمکی یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در پاسداری و صیانت و حفاظت از این میراث طبیعی اقدام به ثبت این جنگل کردیم.
به گفته معاون میراث فرهنگی استان اردبیل ذخیره‌گاه جنگلی حتم مئشه‌سی به وسعت ۶/۱۹۵ هکتار در ۲۸ کیلومتری غرب شهرستان مشگین‌شهر (جاده مشگین‌شهر به اهر) استان اردبیل واقع شده است و این میراث طبیعی به شماره ۹۲۲ در تاریخ دهم آذر ماه ۱۴۰۰ برای همیشه در حافظه آثار ملی ایران ماندگار شد.
او قدمت جنگل حتم مئشه‌سی را اواخر پلیئوستوسن و اوایل هولوسن دانست و گفت: این جنگل بومی و قدیمی به عنوان ذخیره گیاه ژنتیکی در ایران به شمار می‌آید.
معاون میراث فرهنگی استان اردبیل می گوید: جنگل حتم مئشه­ سی در سال ۱۳۷۱ از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی درخت‌ اوری در کشور شناخته شده و برنامه‌های مدیریتی ویژه‌ای در ارتباط با آن تدوین شده است.
به گفته محمدی با اشاره به اینکه اوری گونه غالب درختی این جنگل است که پراکنش آن از ارتفاع ۱۷۴۰ متری شروع و تا ارتفاع ۱۹۵۰ متر از سطح دریا ادامه دارد و از مهم‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای همراه اوری می‌توان به زالزالک، ون، ازگیل وحشی، گلابی جنگلی و فندق و از مهم‌ترین گونه‌های علفی کف جنگل می‌توان به فستوکا، گون، آگروپایرون، بومادران، شبدر و جو بنفش اشاره کرد.
او جنگل حتم مئشه­ سی مشگین‌شهر را بازمانده جنگل‌های هیرکانی و قره داغ دانست و گفت: جنگل حتم و آنزان مئشه سی در حد فاصل جنگل‌های هیرکانی و قره داغ واقع شده و در گذشته این دو جنگل را بهم پیوند می‌داده است.

About Author