بازی با آبروی تبریز !

گزارش: وحید خدادادی

جلسه هفته گذشته شورای شهر تبریز با درگیری نائب رئیس شورا با آقاجان‌نژاد مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته نامه و پایگاه خبری بی‌تعارف همراه بود. اقدام تعجب آورآقای علی نوای باغبان، واکنش خبرنگار مضروب را به همراه داشت و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی گردید. در این بین فرد مضروب به گفته خود شکایتش را تقدیم مقامات قضایی کرده و رئیس و نائب رئیس شورا را بعنوان دو متهم اصلی این غائله معرفی کرده است. موضوع صرفا در حرکتی که در فیلم منتشره دیدیم خلاصه نشده و برخی عوامل اجرایی شورای شهر در اقدامی عجیب و در نقش قاضی صدور حکم ، رای به جلب موبایل خبرنگار داده و در قواره ضابط قضایی به اجرای حکم پرداخته است! متعاقب انتشار فیلم و واکنش تند افکار عمومی روابط عمومی شورا در اقدامی فرافکنانه به جای عذرخواهی و اطمینان از پیگیری موضوع ، توپ را به زمین فرد مضروب انداخته است. قضیه با ورود مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابعاد جدیدی گرفت و کار تا جایی بیخ پیدا کرد که نهاد به ظاهر صنفی ، همچون خانه مطبوعات هم ناچارا مجبور به صدور بیانیه گردید و آن “عهههه” معروف نقی در پایتخت را لاجرم گفت.
داستان به همین عهههه ختم نشد و در جلسه بعدی شورای شهر طرح نظارت بر رفتار اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز با امضای پنج عضو دیگر (احد صادقی، روح‌الله رشیدی، غلامرضا احمدی، محمدحسن اسوتچی و فریدون بابایی اقدم) اعلام وصول گردید.

طرفین دعوا اخلاق حرفه ای را باید رعایت کنند!

در همین ارتباط روح الله دهقان نژاد رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورا به خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: همانطور که مستحضرید خودم یک فرد رسانه ای هستم و ۲۵ سال است که در حوزه رسانه و خبر فعالیت دارم و از سویی چون اکنون هم درکسوت نمایندگی شورای شهر هستم، از آن جهت از هر دو بخش سیستم آگاهی لازم را دارم. اصل بر این است که هر شخصی در هر مسئولیتی پاسخگوی افکار عمومی و رسانه ها باشد و وظیفه رسانه هم پیگیری امور است و در این مطلب هیچ شکی وجود ندارد. اما هم پاسخگویی مسئول و هم نحوه پیگیری و اصل مطالبه گری هر دو آدابی دارند به این مضمون که مسئول باید متوجه وظیفه پاسخگویی خود باشد و به گونه ای نباشد که اصل پاسخگویی بر اساس میل شخصی صورت گیرد و در مقابل رسانه هم نباید این تلقی را داشته باشد که هر چیزی را در هر جایی می توان گفت. در واقع هر دوی این وظایف دارای پروتکل های اخلاقی است و افراد نمی توانند بر اساس سلایق شخصی عمل کنند. در قضیه اخیر هم موضوع چندان که باید روشن نیست و خبرنگار مدعی است که مورد ضرب و شتم قرارگرفته و نائب رئیس شورا هم این ادعا را رد می نماید و معتقد است که صرفا مانع از فیلم برداری شده است! و برای قضاوت در این رابطه باید ابعاد این موضوع روشن شود!
دهقان نژاد افزود: سالها فعالیت در عرصه های مختلف این تجربه را به من آموخته که وظیفه مسئول پاسخگویی و وظیفه رسانه مطالبه گری البته نه بر اساس تحقیر و تهدید است. لذا طرفین می بایست در قضیه اخیرآداب پرسشگری و پاسخگویی را رعایت می کردند که متاسفانه چنین نشده است. رفتار مسئول باید در بزنگاه های خاص حساب شده باشد و من همچنان اعتقادی به رسانه ای بودن این فرد ندارم و اما در موارد اینچنینی که رخ داده موضوع را مدیریت کرده ام. سلیقه شخصی بنده این است که بجای آن که رسانه مرا دعوت کند،خودم شخصا در محیط های رسانه ای حاضر می شوم. در نهایت اصل حرف بنده در این رابطه آن است که اولا مصاحبه شونده و مصاحبه کننده آداب و اخلاق را رعایت کنند و به وظیفه خود واقف باشند و ثانیا مطالبه نباید در فضای تحقیرآمیز صورت گیرد. وقتی مسئولیتی را می پذیریم و مردم به ما اعتماد می کنند و پارلمان شهری را به ما می سپارند ما نیز باید با اصل مدیریت و تحمل، حواشی و تنش های این مسئولیت را درک و کنترل نماییم و انتظار این است که طرفین اخلاق حرفه ای را رعایت کنند.

بهتر بود عضو شورا عذرخواهی می کرد !

صادقی دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز معتقد است که در کلیت قضیه اتفاق خوبی رخ نداد و علی القاعده در برخورد با اصحاب رسانه و خبرنگاران و پرسش های مطرح شده لزوما یا باید جواب بدهیم یا نمی دهیم و گزینه دیگری متصور نیست و از سویی می شد در ادامه و بعد از این اتفاق قضیه را مدیریت کرد و با یک عذرخواهی از سوی عضو شورا اوضاع را کنترل کرد. ظاهرا خبرنگار محترم ادعایی نسبت به اینکه از سوی نائب رئیس شورا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، نداشتند و در این فقره اشاره شان به عضو دیگر شورای شهر بوده است. بهتر بود تا عضو شورا خویشتن داری می کرد، اگر ادعای مان این باشد که خبرنگاران به عنوان بازوی اطلاع رسانی شورا هستند.
صادقی خاطر نشان کرد : بنده شخصا حین وقوع این جریان در صحن نبودم و دقیق نمی توانم راجع به اینکه حق با چه کسی است، اظهار نظر کنم و طبق اظهارات خبرنگار درگیری از سوی آقای باغبان نبوده و از سوی عضو دیگری بوده است. ولی همانطورکه گفتم می شد با یک عذرخواهی مانع از بزرگ شدن قضیه شد و اجازه نداد موضوع به شکایت و شکایت کشی برسد.

برخورد عضو شورای شهر با خبرنگار برخورد درستی نبود

در این بین خانه مطبوعات نظر خاصی نداشت و به بیانیه منتشره قناعت کرد و بیرام زاده مسئول بسیج رسانه استان هم ضمن ابراز تاسف از وقوع اتفاقاتی که آبروی شهر تبریز را تحت الشعاع قرار می دهد گفت: ابتدا باید بگویم که خبرنگار محترم باید اصول مصاحبه و حیطه کاری و وظایف خود را بداند و در مقابل واضح است که رفتار عضو شورا هم رفتار درستی نبوده است. هر کسی در هر جایگاهی باید رفتارش با اصحاب رسانه رفتار درستی باشد و بسیج رسانه استان چنین رفتاری را قبول ندارد و معتقد است هیچ مسئولی حق توهین و برخورد فیزیکی با خبرنگار را ندارد و در مقابل به هم صنفی ما نیز این ایراد وارد است که چرا اصول مصاحبه را رعایت نکرده است. مسئولان باید در برخورد با مواردی از این دست سعه صدر داشته باشند و پاسخگوی عملکرد خودشان باشند و از این طرف خبرنگار هم لازم است تا حرمت خبرنگاری را حفظ نماید.
النهایه اتفاقی که در صحن علنی شورای شهر تبریز رخ داد زیبنده هیچ کدام از طرفین داستان نبود و اظهارات عمده اعضای شورا ونهادهای صنفی هم بر همین اصل تاکید دارد و رعایت اصول حرفه ای و حفظ حرمت خبرنگار در وهله اول بر خود شخص و بعدا بر مسئولان واجب است و رسانه رکن چهارم دموکراسی و مسئولان به عنوان خادمان مردم لازم است تا در باب عملکردشان پاسخگو باشند و عضو محترم بارها از سوی رسانه های محلی به جهت عدم پاسخگویی در موضوعات مبتلا به مورد نقد قرار گرفته است./

About Author