تایید با لبخندی ملیح!

ساقی آذربایجان/ گزارش: وحید خدادادی
رئیس جمهور و هیات همراه هفته گذشته مهمان آذربایجان شرقی بودند. پیشتر دلیل سفر افتتاح طرح های عمرانی و پیگیری مصوبات سفر قبلی بود و در این بین درگوشی های یواشکی از عزل برخی از مدیران استانی حکایت داشت. سفر منصوری معاونت اجرایی تقریبا یکماه مانده به سفر رئیس جمهور هر چند علی الظاهر با دلایل دیگری شکل گرفته بود، اما درخوشبینانه ترین حالت گوشه چشمی هم به عملکرد مدیران استانی داشت و احیانا دریافت گزارش هایی از به تعبیر خودشان” معتمدین دولت” تا تغییرات مدیریتی را بعد از سفر یا حین آن اعمال نمایند!
اکنون و با اتمام سفر دو روزه رئیس جمهور به تبریز، سئوالی که برای مردم پیش آمده این است که کدام مدیران قرار است جابجا شوند؟ همان درگوشی ها و پچ پچ های یواشکی با حمایت آقا کلاغه به ما رساندند که گویا ۱۴ نفر از آقایان متشکل از برخی از مدیران کل و حتی معاونان استانداری و تعدادی از فرمانداران در لیست تغییر هستند!
رئیس جمهور شامگاه جمعه تبریز را به مقصد تهران ترک کرد و پاسخ های معاون اجرایی در رابطه با تغییر مدیران دوپهلو بود! هر چند اعتقاد داشت که دولت به هیچ مدیری چک سفید امضا نداده و میثاق دولت با مدیران حل مشکلات مردم است اما مصداقا در مورد آذربایجان شرقی و عزل مدیران صرفا به یک تایید با سر و لبخندی ملیح کفایت کرد!
یکی از انتقادات اساسی به دولت در طول این دو سال مربوط به انتصابات است. برخی مدیران کل در استان با سفارش های ویژه و حمایت آقایان مجلس نشین بر کرسی ریاست تکیه زده اند. همین امر نارضایتی های جدی را در پی داشته و حتی اخبار تایید نشده حکایت از دلخوری های مدیریت ارشد استان در این رابطه دارد از آن روی که بارها انتصابات در استان بدون هماهنگی با مجموعه استانداری صورت گرفته و اداراتی هستند که هنوز با حکم سرپرستی اداره می شوند و میان آقایان علما در انتصاب اشخاص مورد نظرشان اختلاف نظر وجود دارد و نمونه بارزش همین اداره کل آموزش و پروروش است و البته دیگر نهادهایی که در سایه همین نارضایتی مدیران ارشد استان آماج نقدهای رسانه ای در روزهای منتهی به سفر آقای رئیس جمهور بودند. ظاهرا برای عزل و نصب مدیران تقریبا چهار گروه سیاسی در حال تلاش برای مجاب کردن دولت هستند و جالب آن که هیچ کدام از این گروه ها حرف همدیگر را نمی خوانند و فقط به گزینه های مورد نظر خود اصرار دارند. فعالان ستاد انتخاباتی، مدیریت ارشد استان، نمایندگان مجلس و شاید هم ….!
دعوای قدرت بالاگرفته و هنوز لیستی از سوی دولت برای برکناری منتشر نشده است و باید دید در روزهای آتی چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ اگر دولت نظر نماینده عالی خود در استان را بربتابد احتمالا چراغ خاموش در روزها و هفته های آتی یک به یک شاهد تغییر در مدیران کل و پست های معاونت و فرمانداران خواهیم بود و اگر کفه نقطه مقابل بچربد، داستان جور دیگری پیش خواهد رفت. به نظر می رسد که دولت در این میان خیر الامور را در اوسطها ببیند و به گونه ای رفتار کند که هم نظر مدیران ارشدش در استان تامین شود و هم نظر ستاد انتخاباتی و حتی نمایندگان و آن آقای خاص! گلایه از دخالت های برخی از نمایندگان بالا گرفته و حتی به شکرآب شدن روابط فی مابین مدیریت ارشد استان و برخی از آقایان بهارستانی کشیده است و نحوه حضور برخی ها در مراسمات و جلسات نشان از این واقعیت پنهان داشت و حتی برخی ترجیح دادند زیاد جلوی چشم نباشند و مدیریت از راه دور نمایند. دولت در سایه ای که از اهالی بهارستان نیز هست چندان پیرامون دولتی ها در این سفر نبود و در جلسه شورای توسعه نیز نه خودش میلی برای جلوس در ردیف های جلو داشت و نه کسی بفرما زد و صرفا در اواخر جلسه جلو آمد. کارزار عجیبی است، اضلاع رابعه قدرت همگی سعی در جلوه نمایی بیشتر دارند تا بلکه رئیس دولت ناز و کرشمه شان به بهای قدرت بیشتر بخرد و عنایتی ملوکانه نماید. باید نشست و دید که در روزها و ماه های آتی چه اتفاقاتی در بدنه قدرت خواهد افتاد؟

 

About Author