تصویرگل و بلبل آقای استاندار از قطار پیشرفت استان

به قلم: وحید خدادادی

آنچه آقای استاندار می بیند وآنچه مردم از واقعیت ها می بینند !

به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اهالی رسانه مهمان استاندار آذربایجان شرقی بودند. دومین نشست خبری مدیریت ارشد استان که عمده مباحث مطروحه در آن موضوع پروژه های استانی و اقدامات دولت بود. قبل از ورود به بحث باید از حسن انتخاب روابط عمومی استانداری ممنون بود از آن جهت که از معدود انتصابات دولت خصوصا در سطح استان بود که جایگاه مدیریتی با تخصص فرد تناسب دارد. اما مسائلی در این نشست مطرح شد که در نوع خود جالب و نیازمند تبیین و توضیحات مکفی است. از جمله مسائلی که وجود داشته و دارد و اسباب دلسردی مدیران استانی را فراهم آورده موضوع رفتن یا ماندن آقای استاندار بود که در سوالی که از ایشان در این رابطه پرسیدیم چنین موضوعی را بی اساس قلمداد کرده و هر گونه تغییر در مدیریت ارشد استان را تکذیب کردند. هر چند جنابشان سوالاتی از این قبیل را حاشیه ای قلمداد کردند اما به تعبیری حل این مسئله و رسانه ای شدن ادامه فعالیت ایشان در واقع نه حاشیه که اصل قصه است و این سوال و پاسخ قاطع ایشان در این زمینه می تواند موجب دلگرمی مدیران استانی و تلاش هر چه بیشترشان برای توسعه این خطه باشد.
بحث دیگر موضوع رفتار محکم و قاطعانه استاندار در برخورد با حواشی و انتصابات و مسائل مهمی است که یک پای قصه دخالت نمایندگان استانی در عزل و نصب ها و پای دیگر آن بالادستی های پایتخت نشین است. فضای اجتماعی و سیاسی تبریز چندان که باید با چهره های اتوکشیده کت شلواری و رفتارهای کارمندی سازگار نیست و مدیرانی هم که چنین روحیاتی داشته اند، هیچگاه موفق نبوده اند. اینجا تبریز است با روحیات و فضای خاصی که بر آن حاکم است و بعضا واکنش های مقتدرانه می طلبد.
اما مطالبی هم که در این نشست از سوی ایشان ابراز شد محل تانی است از آن جهت که با واقعیت بیرونی جامعه تفاوتی از زمین تا آسمان دارد. وی از سفر پر برکت رئیس جمهور سخن می گوید و آن چه در مرحله عمل شاهدیم چنین ادعایی را تایید نمی کند، بله شاید مبالغی را گرفته باشیم اما وعده رئیس دولت و رقم مصوبه ۲۳ همت بوده که طبق ادعای برخی از نمایندگان میزان تحقق آن ناچیز و عمده این مبلغ قرار شده تا در قالب اوراق خزانه باشد و حتی دیگر مصوباتی هم که نیاز به پول نداشته هم هنوز پادرهواست از آن جهت که همین چند روز پیش فرهنگی نماینده مجلس از عدم تحقق وعده تشکیل شرکت مس و سنگ اندازی ها وکارشکنی ها در این رابطه سخن گفته است.
آقای استاندار در حالی از فضای گل و بلبل و همه چی آرومه های اقتصاد در کشور و استان و از قطار توسعه رئیس جمهور می گوید که به تعبیر راغفر یا اصلا قطاری نبوده و یا در همان ایستگاه اول مشکل فنی پیدا کرده است. کسری بودجه وحشتناک دولت، کاهش وحشتناک ارزش پول ملی و افزایش وحشتناک قیمت طلا و ارز و خودرو و حتی مایحتاج زندگی مردم و دولت و مسئولانی که از قطار توسعه می گویند، قطاری که گویا رویتش را چشم بصیرتی می طلبد که فقط دولتمردان از آن برخوردارند. شرایط اقتصادی جامعه و بخصوص استان نه چیزی است که بشود با گفته های شعارگونه در قالب یک نشست سروتهش را هم آورد و موضوع را کان لم یکن تلقی کرد. تعارف که نداریم اوضاع اقتصادی مردم اصلا خوب نیست و نیازمند تدابیر جدی است. عملکرد دولت و لایحه بودجه نشان می دهد که عزمی هم برای حل این معضل وجود ندارد و دولت همچنان پا در یک کفش کرده و اعتقادات رویایی در رابطه با وضع موجود دارد. وی در حالی از موفقیت طرح اصلاح یارانه نقدی می گوید که به زعم اکثر کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس این طرح به بدترین شکل ممکن اجرا شده و موفقیت آمیز نبود. بهرحال یک مقام دولتی لازم است که از عملکرد دولت دفاع کند اما متاسفانه دم خروس بیرون زده و لاپوشانی رسانه ها هم کاری از پیش نمی برد.

About Author