تولید بیش از ۸ میلیون پایه و نهال بذری و رویشی در آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با تولید ۸ میلیون اصله پایه و نهال بذری و رویشی سالم و استاندارد در رتبه نخست تولید در کشور قرار دارد.
به گزارش ساقی آذربایجان،اکبر کرامتی در گفت و گوبا ایسنا اظهار کرد: آذربایجان غربی در چندین سال اخیر بزرگترین قطب تولید نهال در کشور به شمار می رود و در زمینه تولید نهال یکی از استانهای برتر و مطرح در سطح کشور است که در سال ۱۳۹۸ یکی از مراکز کشت بافتی این استان نیز به عنوان نمونه ملی برگزیده شد.
کرامتی افزود: ۶۰ واحد نهالستان و مراکز کشت بافتی دراستان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده اند که این واحدها علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را برابر ضوابط قرنطینه و بهداشت گیاهی به سایر استانهای کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادر می‌کنند. مساحت کل نهالستانهای استان حدود ۳۰۰ هکتار، متغییر بسته به سال تولید می باشد که مساحت ۱۵۰ هکتار با مجوز و بقیه بدون مجوز هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سطح استان حدود ۱٠٠٠ نفر به صورت دایمی در زمینه تولید نهال اشتغال دارند و حدود ۴۶ هزار نفر روز نیز به صورت فصلی اشتغال دارند.
کرامتی اضافه کرد: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی ،‌به و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، بادام ومحصولات انگور و گردوی پیوندی و گل محمدی و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه های رویشی و بذری با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.
وی خاطر نشان کرد: در مراکز کشت بافتی هم انواع پایه رویشی و همچنین انواع نهال رویشی با ارقام جدید و بازارپسند تولید و عرضه می شود و در تولید گردوی پیوندی نیز رتبه اول را داریم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد مراکز کشت بافتی ۲ واحد با ظرفیت تولید ۳ میلیون اصله پایه و نهال در سال در شهرستان ارومیه و یک واحد کشت بافتی جدید در حال صدور مجوز به نام مرکز جهاد دانشگاهی ارومیه است.
وی ، وجود نهالستان های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه‌ گذار را از مهمترین مشکلات نهالستانهای استان برشمرد و افزود: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستانهای غیرمجاز به نصف کاهش یافته است .
کرامتی بیان کرد: استفاده چشمگیر از پایه های رویشی در نهالستانها در سالهای اخیر و حذف تدریجی پایه های بذری، بسته بندی منظم تر، استفاده از کاتالوگ در نهالستانها، رشد چشمگیر تولید نهال گردوی پیوندی، استفاده از لیبل و صدور گواهی بهداشتی از نتایج نظارت مستمر بر تولید نهال در استان است.

About Author