شبکه سهند، نیازمند رویکردی نو در سال نو!

به قلم: وحید خدادادی

آخرین روزهای سال خورشیدی ۱۴۰۱ مصادف بود با نشست خبری مدیر کل جدید صداوسیمای آذربایجان شرقی . چهره ای آشنا برای اهالی رسانه که البته نقدهای همکاران مطبوعاتی را با دقت تمام گوش داد و در مواردی هم نکته نظرات دوستان را یادداشت می کرد. شاید بتوان گل سر سبد گفته های رضایی را رویکرد جدید این رسانه در دوران مدیریت جدید دانست و با توجه با آغاز سال نو رویکردهای نو لازمه ادامه حیات این رسانه است که آقای مدیر کل اشاره ای بجا به آن داشت. انتقال مرجعیت رسانه ای از داخل به خارج و داشتن دست بالا در روایت اول موضوعی است که ما و برخی از همکاران رسانه ای هم تاکیداتی روی آن داشتند و گفتگوی اخیر جبلی هم هر چند شاید کمی دیرهنگام باشد، اما بر این نقیصه صحه گذاشت. درکنار رفتارهای بعضا یک سویه و گزارش های گاه به دور از باور افکار عمومی ، آنچه صداوسیمای ما را با بحران مخاطب در سال های اخیر روبرو کرده و روند ریزش مخاطبانش نگران کننده است، ضعف فاحش این رسانه در تولید محتوایی است که با ذائقه مخاطب فرسنگ ها فاصله دارد. بصورت اپیدمی و بعضا با شدتی دو چندان ضعف هایی از این دست در شبکه های استانی از جمله شبکه سهند هم به عینه قابل مشاهده است. اگر از برنامه های شبکه سهند بخش خبری ساعت ۲۳ را کم کنید، مخاطبان آن بخصوص در مناطق شهری بعید است رقم قابل ملاحظه ای باشد. سال ۱۴۰۲ به جهت تقارن زمانی با ماه مبارک رمضان وظیفه این رسانه را در تولید و پخش برنامه های پربار دو چندان کرده بود. از طرفی همین تقارن و کاهش مسافرت های نوروزی ایجاب می کرد تا با تولید برنامه های جذاب و سریال های پرمخاطب از همین اول سال دست بالا را داشته باشیم و ورودی قدرتمندانه به این عرصه که متاسفانه این تلقی ما در حد آرزو ماند. تا همین دهه پیش یکی از عمده تفریحات و سرگرمی های ما در ایام تعطیلات عید و ماه رمضان سریال های تلویزیونی بود که امروزه از آن به حسرت یاد می کنیم. خبری از بازیگران توانمند در قاب جعبه جادویی نیست و مجریان محبوب و توانمند هم همگی از دایره انتخاب آقایان دور مانده اند.
چهره های تکراری و سناریوهای طنز تکراری، پخش فیلم های دهه های قبل و کیفیت پایین تصویر همه و همه باعث شده تا کسالت از سروکول این شبکه استانی ببارد.
برای سال جدید رویکردهای جدید با علم به گفته های مدیر کل جدید نیاز است و هم در حوزه تجهیزات سخت افزاری و هم تولید محتوا شبکه استانی سهند نیازمند یک انقلاب مدیریتی است که امیدواریم سابقه رسانه ای مدیر کل جدید این مهم را تحقق بخشد./

About Author