مکافات اعظم در روند ثبت نام کنکور!

به قلم: وحید خدادادی

آزمون کنکور از آن دست پدیده های بی بدیل و البته جنجالی نظام آموزشی ایران است که خصوصا در دهه اخیر به جهت سوء استفاده هایی که به لحاظ مالی از آن شده است، حواشی خاص خود را در فضای اجتماعی کشور به همراه داشته است. مجموعه ای از چند آموزشگاه و انتشاراتی گردن کلفت که عملا انحصار کتب کنکوری را در اختیار دارند و همه ساله از قبل فروش این کتاب ها و کلاس های کنکور ارقام سرسام آوری به جیب می زنند که چون ما در عمرمان چنین ارقامی را نه دیده ایم و نه نوشته ایم، از ذکر ارقام خودداری می کنیم خصوصا آن که چنین رانتی در شرایط عادی اساسا امکان بروز و ظهور ندارد و شفافیتی در این زمینه نیست.
از سال گذشته یکی از مصیبت های جدید خانوارهای ایرانی که از قوانین من درآوردی و تصمیمات خارق العاده به شمار می آید، دو مرحله ای کردن آزمون کنکور و رویه طول و دراز آزمون و ثبت نام آن است. برای درک بهتر پیچیدگی این روند کافی است مبتلا به قضیه باشید و فرزند کنکوری داشته باشید، آن وقت متوجه خواهید شد که برای ثبت نام در این آزمون جدای از این که در هر دو مرحله باید هزینه های متعددی را متقبل شوید، خود روند ثبت نام و نحوه آزمون و نحوه قبولی در آن و ظهور مفاهیمی مانند ترمیم معدل و … باعث شده است که ثبت نام و شرکت در این آزمون به یک فروند مغز انسان با هوش ریاضی بالای ۱۲۰ نیاز باشد چرا که طی چنین روندی از حل یک معادله انتگرال دوگانه سخت تر است و طی این پروسه به مثابه حل یک جدول لگاریتمی است.
کم کم هزینه های کلاس کنکور، کتاب های کنکور، ثبت نام کنکور و زهرمارکنکور به سمتی می رود که باید ظهور نظام آموزشی طبقاتی به مثابه آن چه در دوره ساسانیان شاهد بودیم را تبریک گفت. این روزها نه تنها امکان رقابت مساوی برای طبقات ضعیف جامعه وجود ندارد بلکه کم کم روند ثبت نام و هزینه های آن به سمتی می رود که طبقات ضعیف عطای تحصیل را به لقایش ببخشند و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور تحصیل صرفا در طبقات خاصی از جامعه و یا به تعبیری در همان ۴ درصدی ها موضوعیت داشته باشد. امسال ثبت نام درآزمون کنکورحکم عبور از هفت خوان رستم را پیدا کرده و درد مضاعف آن است که دقیقا از آغازین روز سامانه ثبت نام دچار اختلال شده و تازه اگر بتوانید هزار و یک کد و شماره شناسایی را پیدا کنید، آن گاه بایستی منتظر باشید تا جناب زارعی وزیر ضد ارتباطات کشورمان عنایتی بکند تا بتوانیم تا آخرین مرحله ثبت نام پیش برویم.
القصه آن که در نظام آموزشی ایران بیم طبقاتی شدن به شدت هر چه تمام تر وجود دارد و از سویی روند ثبت نام هم به گونه ای است که عملا افراد عادی موفق به ثبت نام نباشند. بحث شیرین قطعی مکرر سامانه ثبت نام و یا اختلالات دیگر در سامانه های مختلف از مسائلی است که به حوزه وزارت مخالف ارتباطات مربوط است و در مطلب جدایی باید به آن پرداخت.

About Author