کمبود انرژی  از چالش های بنیادین صنعت آذربایجان شرقی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به اهمیت و نقش انرژی به ویژه گاز و برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان، می گوید: کمبود انرژی به عنوان یکی از چالش های بنیادین صنعت آذربایجان شرقی در شرایط فعلی بوده و اجرای طرح های توسعه ای برای تامین گاز طبیعی و برق این حوزه در آینده ضرورتی انکارناپذیر است.
به گزارش ساقی آذربایجان یونس ژائله، با بیان اینکه مسوولان دولتی باید برای تامین انرژی واحدهای تولیدی و صنعتی فکری به حال بخش خصوصی کنند، می افزاید: اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل تابستان با کمبود برق و در فصل زمستان با مشکل گاز مواجه شوند، دغدغه بزرگی برای صنایع ایجاد کرده است.
وی اظهار می کند: موضوع عدالت در تخصیص سهمیه گاز برای استان های مختلف از مهم ترین خواسته های بخش خصوصی آذربایجان شرقی بوده به گونه ای که با توجه به سردی آب و هوا و حجم بالای صنایع در این منطقه، شرایط مصرف گاز در این استان متفاوت با دیگر استان ها است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز می گوید: بر اساس مصرف گاز در هر تن تولید در واحدهای فولادی استان ها، می توان مشخص کرد که سهمیه هر استان به چه مقدار باید کاهش یابد و در غیر این صورت موضوع عادلانه نخواهد بود.
ژائله، با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی استان با کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه هستند، ادامه می دهد: با توجه به این ‌که در سال‌های قبل نیز با مشکل قطعی برق در فصل تابستان مواجه بودیم، سوال اصلی این است که چرا برای حل این مشکل اقدامی انجام نشده و چه ‌کار باید می‌ شد که نشده است. وی یادآوری می کند: قطعی برق در فصل تابستان منجر به فلج شدن صنایع استان می شود و در صورت تداوم قطعی برق در بخش صنعت در این فصل، باید برخی امتیازات به صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی داده شود.
ژائله، با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید دستگاه دولتی و اجرایی، بخش تولید را حمایت کنند، می افزاید: فشار به بخش تولید و صنعت می تواند سبب بروز اتفاقات ناگواری برای این بخش شود که این اتفاقات گریبانگیر کل جامعه خواهد شد.

About Author