مسیر پروازی تهران – وان طرفدارانش را پیدا می‌کند؟

اخبار شنیده حاکی از آن است که مسیر پروازی تهران به وان ترکیه از هفته آینده برقرار خواهد شود؛ تا پیش از این برای سفر زمینی ایرانی‌ها و البته شهروندان وان ترکیه ابتدا مرز بازرگان و در سال‌های اخیر مرز رازی خوی ممکن بود؛ حالا علاقه مندان سفر می‌توانند هفته ای دوبار با پرواز به وان ترکیه بروند.
این پرواز که قرار است برای نخستین بار یازدهم بهمن ماه جاری از تهران عازم وان ترکیه شود و هفته‌ای دو پرواز دارد؛ طرفداران و منتقدانی دارد؛ طرفداران می‌گویند تنها در جمعه سیاه امسال حدود ۱۷ هزار ایرانی از مسیر زمینی به وان رفتند و همواره این مسیر علاقه مندان زیادی دارد و بهتر است که به جز مسیر زمینی مسیر پروازی نیز برای این مقصد راه اندازی شود. آنها همچنین می‌گویند قیمت تور و دیگر هزینه‌ها وان به نسبت دیگر شهرهای ترکیه ارزان‌تر است.
همچنین نزدیکی فرهنگی بین مردم وان با ایرانی‌ها یکی دیگر از مزیت‌های این تور می‌دانند؛ اما مخالفان این مسیر نیز دلایلی برای منطقی نبودن این مسیر دارند؛ آنها می‌گویند وان یک شهر کوچک در ترکیه است و نباید پرواز مستقیم از پایتخت به آنجا برقرار شود؛ همچنین منتقدان این مسیر پروازی می‌گویند علاقمندان می‌توانند با حدود ۲ میلیون تومان از طریق زمینی به این سفر روند و ترجیح می‌دهند با خودرو به این شهر مرزی سفر روند. و اگر قرار است با حدود ۵ ، ۶ میلیون تومان به این مقصد بروند با مقداری هزینه بیشتر به استانبول می‌روند.
آنها همچنین می‌گویند هتل‌های وان ظرفیت پذیرش محدودی ندارد؛ و شهر تنها به درد خرید کردن می‌خورد دیگر جاذبه‌ای ندارد.
مرتضی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص راه اندازی این مسیر، گفت: توسعه هر کشوری نیازمند ایجاد مسیرهای هوایی و زمینی با دیگر نقاط جهان است؛ شریان‌های ارتباطی عاملی برای توسعه و پیشرفته کشور محسوب می‌شوند اگر کشوری با هزار نقطه پرواز داشته باشد اگر آن به ۱۰۰۱ افزایش یابد برای توسعه آن کشور بهتر است.
قربانی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری استان وان ترکیه گفت: در حالی برخی می گویند وان شهر کوچکی است که تقاضای مسیر هوایی با قبرس اروپایی با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر را دارند.
وی افزود: هم اکنون از تهران تا مرز زمینی رازی خوی، حدود ۹ ساعت با خودرو زمان می برد، همچنین از خوی تا مرز رازی نیز حدود ۲ ساعت رانندگی نیاز دارد. در خیلی اوقات مرز شلوغ است و مسافران معطلی برای ورود به خاک ترکیه دارند، همچنین از مرز ترکیه تا شهر وان نیز حدود ۲ ساعت زمینی زمان طول می کشد و در مجموع اگر فردی بخواهد از تهران به وان ترکیه برود زمانی حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت در مسیر زمینی زمان می برد، در حالی که از هفته آینده مسافران می توانند با پروازی که حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می برد به شهر وان ترکیه سفر کنند.
این مدیر آژانس هواپیمایی قیمت پرواز برای مسیر تهران تا وان حدود ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت برگشت نیز همین حدود محاسبه می شود. برقراری دو پرواز از تهران به وان در طول هفته علاقمندان زیادی دارد و به زودی تعداد پروازها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی قیمت هتل‌های وان نسبت به استانبول و دیگر شهرهای ترکیه مقرون به صرفه است، بسیاری از هزینه ها در وان ترکیه مانند هزینه تاکسی و اتوبوس هم بسیار کمتر از این هزینه ها در استانبول است.
وی یکی دیگر از برنامه ها را ارائه بسته‌های سفری به شهروندان وان برای سفر به ایران اعلام کرد و گفت: در حال برنامه ریزی برای آوردن تورهای شهروندان ساکن وان برای بازدید از شهرهای اصفهان و کاشان هستیم. مدیران آژانس های مسافرتی وان نیز از این تورها استقبال کردند.
نسرین خورابه مدیر یک آژانس مسافرتی با استقبال از مسیر هوایی تهران – وان گفت: امیدوارم مسئولان برگزارکننده این مسیر بتوانند قیمت پایینی برای پرواز بگیرند تا مسافران امکان استفاده از این مسیر هوایی را داشته باشند، با وجود اینکه مسیر زمینی ایران به وان خیلی مسیر سخت نیست، اما دشواری‌ها و معطلی هایی در مرز دارد و اگر مسیر پروازی قیمت مناسبی داشته باشد، قطعاً علاقه مندان زیادی خواهد داشت.
وی افزود: ایران به دلیل تحریم ها با مشکل تامین سوخت هواپیما مواجه است و شرکت های تامین کننده سوخت به راحتی سوخت را در اختیار هواپیماهای ایرانی قرار نمی‌دهند، بنابراین مشکل سوخت در این مسیر وجود دارد که البته برگزارکنندگان این مسیر قطعاً این مشکل را رفع کرده‌اند.
خورابه با اشاره به اینکه سفر به وان ترکیه علاقه مندان زیادی در اصفهان، شیراز و مشهد دارد، گفت: شاید بهتر بود به جز تهران از دیگر استان های شرقی و مرکزی کشور نیز پرواز به مقصد وان ایجاد شود تا شهروندان ما در این استان های هم که علاقه مند به سفر به وان ترکیه هستند، به راحتی بتوانند به این منطقه سفر کنند.

About Author